فضائل امام علی(ع)

فضائل امام علی(ع)

 

فضائل امیرالمؤمنین(ع) به شماره درنمی‌آید

رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌فرماید: «خداوند بلند مرتبه برای برادرم علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام فضایلی قرار داده که از شدت بسیاری، به شماره در نمی‌آید.

هر که فضیلتی از فضایل او را بخواند و به آن اقرار داشته باشد، خداوند از گناهان گذشته و آینده او در می‌گذرد.

هر که یکی از فضایلش را بنویسد تا آنگاه که اثری از آن نوشته باقی باشد، فرشتگان پیوسته برایش استغفار می‌کنند.»

 

«هر که فضیلتی از فضایل او را بشنود، خداوند آن دسته از گناهانش را که از راه گوش کسب کرده می‌بخشاید.

هر که به نوشته‌هایی از فضائل او نظر افکند خداوند گناهان چشم او را می‌آمرزد.»

سپس فرمود: «نگاه کردن به علی بن ابیطالب علیه‌السلام عبادت است و خداوند ایمان هیچ بنده‌ای را نمی‌پذیرد جز به ولایت او و برائت از دشمنان او.»(1)

رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید:
«اگر باغها قلم شوند و دریا مرکب شود و جنّیان حسابگری کنند و آدمیان بنویسند، نمی‌توانند فضائل علی بن ابی طالب علیه‌السلام را جمع آورند و بر شمرند.»(2)

 

 

📚منبع
(1) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۲۶، ص ۲۲۹

(2) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۴۰، ص ۴۹

 

 

ناميده شدن على عليه‌السلام به اميرمؤمنان

قال رسول الله صلى الله عليه وآله:
«لَوْ عَلِمَ النّاسُ مَتي سُمِّيَ عَلِيٌ أميرَ المُؤْمِنينَ ما أنْكَرُوا فَضْلَهُ، سُمِّيَ أميرَ المؤمِنينَ وَ آدَمُ بَيْنَ الرُّوحِ وَ الْجَسَدِ. قالَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ: «وَ إذِ أخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَني آدَمَ مَنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِيَّتَهُمْ وَ أشْهَدَهُمْ عَلي أنْفُسِهِمْ ألَسْتُ بِرَبِّكُمْ» قالَتِ المَلائِكَةُ: «بَلي» فَقالَ تَبارَكَ وَ تَعاليَ: «أنَا رَبُّكُمْ وَمُحَمَّدٌ نَبيُّكُمْ وَعَلِيٌ أميرُكُم.»

از حذيفه روايت شده كه رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
«اگر مردم مى‌دانستند از چه وقت على، اميرمؤمنان نامگذاری شده است، فضل و برترى‌اش را انكار نمى‌كردند.» پس افزود: «او اميرالمؤمين ناميده شد در حالى كه آدم در هنگامه دميدن روح در جسدش بود.»
خداوند فرمود: «و چون پروردگارت از پشت فرزندان آدم، پيمان گرفت و آنان را بر خودشان گواه كرد كه: آيا من پروردگار شما نيستم؟» (اعراف/ ۱۷۲)

فرشتگان گفتند: بلى.
پس خداوند متعال فرمود: «من پروردگار شما و محمد پيامبرتان و على امير شماست.»

 

 

📚منبع
فردوس، کاشف‌الغطاء، ج۳، ص ۵۰۶۶

 

 

امام علی(ع) محبوبترین فرد از مردان نزد پیامبر اکرم(ص)

جمیع بن عمیر گوید که بر عایشه وارد شدم. در مورد علی (ص) سؤال کردم. عایشه گفت: او بهترین انسان است و در این مطلب شک و تردید نمی‌کند مگر کافر.(۱)

همچنین می‌گوید: به او گفتم محبوبترین مردم نزد پیامبر اکرم (ص) چه کسی است؟
گفت: اما از مردان علی و از زنان فاطمه.(۲)

 

 

📚منبع

(۱) تاریخ دمشق، ابن عساکر دمشقی
(۲) المستدرک، حاکم نیشابوری، ج ۳، ص۱۵۴

 

 

 

اقرار همه پیغمبران به ولایت علی(ع)

رسول اکرم (ص) می‌فرمایند:
«به آن خدایی که جانم در دست قدرت اوست، آدم(ع) مستحق بخشش خداوند قرار نگرفت و توبه او قبول نشد مگر به واسطه اقرار به نبوت من و ولایت علی بن ابیطالب (ع) پس از من.»

«به خدایی که جانم در دست اوست ابراهیم(ع) ملکوت آسمانها و زمین را ندید و خلیل حضرت حق نشد مگر به واسطه اقرار به پیغمبری من و جانشینی علی (ع) پس از من.»

«به آن خدایی که جانم در دست اوست موسی(ع) مستحق تکلم و سخن گفتن با خداوند نشد مگر به واسطه اقرار به نبوت من و ولایت علی بن ابیطالب (ع) پس از من.»

«عیسی(ع) مایه عبرت و پیغمبری نشد مگر به واسطه اقرار به نبوت من و ولایت علی(ع).»

«به خدا قسم هیچ یک از پیغمبران به مقام پیغمبری نرسیدند مگر پس از اعتراف و شناسائی نبوت من و اقرار به ولایت علی بن ابیطالب(ع) و یازده فرزند از نسل مبارک او به عنوان وصی و جانشینان من.»

 

      

📚منبع
تفسیر جامع، بروجردی، جلد ۱، ص ۸۸

 

 

ولایت امیرالمؤمنین(ع)

امام باقر(ع) درباره آیه ۶۶ سوره مائده(۱) می‌فرمایند: «مقصود از آنچه در تورات و انجیل و آیات الهی که بر آنها نازل شده، ولایت امیرالمؤمنین(ع) و فرزندانش می‌باشد که اگر مردم مطیع ولایت آن حضرات شوند نعمت الهی سرتاپای آنها را فرا می‌گیرد.»(۲)

 

 

📚منبع
(۱) وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ ۚ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ
اگر این مردم تورات و انجیل و آنچه را که از جانب پروردگار بر ایشان نازل شده برپا دارند هر آینه نعمت‌های الهی از بالای سر و زیر پایشان بر آنها نازل می‌شود.
(۲) اصول کافی، شیخ کلینی، جلد ۲، صفحه ۷۸

 

 

علی(ع) همواره طاهر است

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید:
«تمام درهای بازشونده به مسجد را ببندید، جز در خانه علی.»
و این بدان معناست که دیگران، طهارت دائمی برای ورود به مسجد را ندارند اما علی علیه‌السلام همواره طاهر است.

 

📚منبع
کتاب شریف الغدیر، علامه امینی، ج۳، ص۲۱۱

«ابن حجـر عسقلانـی» در «فتـح البـاری ج۷ ص۱۴» می‌گوید: «بسیاری آن را نقل کرده اند و سندش قوی و معتبر است.»

 

 

سخن ابن عباس در مورد فضائل حضرت علی(ع)

سعید بن مسیّب می‌گوید: شنیدم مردی از ابن عباس درباره علی بن ابی طالب علیه‌السّلام می‌پرسد. پس ابن عباس به او گفت: «همانا علی بن ابی طالب به دو قبله نماز خواند و دوبار بیعت کرد و هیچ گاه بت نپرستید و از تیرهای قرعه (که نوعی قمار بود) بهره نبرد و شراب ننوشید. بر فطرت مسلمانی ولادت یافت و حتی یک چشم بر هم‌زدنی به خدا شرک نورزید.»

پس مرد گفت: من در این باره از تو نپرسیدم. از آن می‌پرسم که شمشیرش را با تکبّر بر دوش گرفت و با قبایل حاشیه‌نشین عرب روبرو شد و با آنان به جنگ پرداخت تا همگی را به قتل رساند. سپس به نهروان آمد و در حالی‌که همه مسلمان بودند آن‌ها را تا به آخر به قتل رساند.

پس ابن عباس به او گفت: «در نظر تو علم علی بالاتر است یا علم من؟» مرد گفت: اگر در نظر من علم علی بالاتر بود از تو نمی‌پرسیدم. راوی گوید: ابن عباس خشمگین شد و خشمش فزونی یافت. سپس گفت:

«مادرت به عزایت بنشیند! علی علیه‌السّلام به من [دانش] آموخت و دانشش از رسول خدا صلّی اللّه علیه و اله بود و خدا فرستاده‌اش را از بالای عرش بیاموخت پس دانش پیامبر(ص) از سوی خداست و دانش علی(ع) از سوی پیامبر(ص) و دانش من از دانش علی(ع) است و دانش تمامی یاران محمّد(ص) در برابر دانش علی(ع) مانند قطره‌ای در برابر هفت دریاست.»

 

📚منبع
امالی، شیخ طوسی، ج۱، ص ۳۱

 

 

لزوم اطاعت از حضرت علی(ع)

رسول خدا صلّی اللّه علیه و اله فرمود: «ای مردم! پرهیزگار باشید و [سخن مرا] بشنوید.» گفتند: ای رسول خدا! پس از تو سخن چه کسی را بشنویم و از چه کسی اطاعت کنیم؟ فرمود: «از برادر و پسر عمو و جانشینم علی بن ابی طالب.»

جابر بن عبد اللّه انصاری می‌گوید: به خدا قسم! از او سرپیچی کردند و نافرمانی‌اش نمودند و بر او شمشیر کشیدند.

 

📚منبع
امالی، شیخ طوسی، ج۱، ص۱۳۱

 

 

اخلاق آدم و حکمت نوح و حلم ابراهیم

ابو اسحاق سبيعى از پدرش روايت كند كه گفت: پيامبر(ص) در ميان گروهى از ياران خود نشسته بودند. على(ع) از راه وارد شد، رسول خدا(ص) فرمود: «هركس می‌خواهد كه اخلاق آدم و حكمت نوح و حلم و بردبارى ابراهيم را بنگرد بايد به على بن ابى طالب نگاه كند.»

 

📚منبع
امالی، شیخ مفید، ص۳۴

 

 

خدا بر آنان غضب نمی‌کند

محمّد بن حسين از قول پدرش از جدّش نقل كرده است كه گفت:
پيغمبر خدا صلى اللَّه عليه و آله درباره قول خداوند؛ «صراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ.» (راه كسانى كه نعمت بر آنان ارزانى فرموده‌اى، نه راه آنها كه مورد خشم تو قرار گرفته‌اند و نه راه گمراهان) فرمود:

«شيعيان على عليه‌السلام كسانى هستند كه ولايت حضرت على بن ابى طالب بر آنان ارزانى شده‌است (خدا) بر آنان غضب نمى‌كند و گمراه نمى‌شوند.»

 

📚منبع
معانی‌الاخبار، شیخ صدوق، ترجمه محمدى، ج ۱، ص ۷۸

Template Design:Dima Group