فضائل امام علی(ع) در کتب اهل سنت

فضائل امام علی(ع) در کتب اهل سنت

 

حدیث منزلت امام علی(ع)

پیامبر(صلی الله علیه و آله) در شأن و منزلت علی(علیه السلام) فرمود: «أَنْتَ مِنِّى بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلاَّ أَنَّهُ لاَ نَبِىَّ بَعْدِى.»(۱)
«تو در نزد من مانند هارون برای موسی هستی، جز این‌که بعد از من پیامبری نیست.»

این روایت تصریح دارد که بعد از پیامبر(صلی الله علیه و آله)  مقام خلافت برای علی(علیه‌السلام) است، زیرا در این روایت علی(علیه‌السلام) به هارون تشبیه شده است و همه می‌دانند که هارون دارای مقام نبوت و خلافت بود.

 

 

📚منبع
صحیح مسلم، دارالجیل، بیروت، ج ۷، ص۱۱۹
صحیح بخاری، دارطوق النجاة، ۱۴۲۲ ق، ج ۵، ص ۱۹

 

 

 

ای علی(ع) تو از من هستی و من از تو هستم

پیامبر(صلی الله علیه و آله)  به علی(علیه‌السلام) فرمود: «أَنْتَ مِنِّي وَأَنَا مِنْكَ.»(۱)
«تو از من هستی و من از تو هستم.»
این روایت پیامبر و علی را جان یکدیگر معرفی می‌کند، زیرا فقط علی(علیه‌السلام) هم‌شأن و هم‌ردیف پیامبر(صلی الله علیه و آله) است و به فرموده حضرت:
«يَا عَلِيُّ مَا عَرَفَ اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ غَيْرِي وَ غَيْرُكَ وَ مَا عَرَفَكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ غَيْرُ اللَّهِ وَ غَيْرِي.»(۲)
«ای علی! کسی خداوند متعال را غیر از من و تو به حقیت ذاتش نشناخت و تو را غیر از خدا و من، آن‌گونه که شایسته توست، نشناخت.»

 

 

📚منبع
(۱) صحیح بخاری، دارطوق النجاة، ۱۴۲۲ ق،  ج ۵، ص ۱۸
(۲) مناقب، ابن شهر آشوب، ج ۳، ص ۲۶۷

 

 

 

 حدیث رایت خیبر

این حدیث را پیامبر(صلی الله علیه و آله) در غزوه خیبر بیان فرمودند.
وقتی که قلعه خیبر در محاصره مسلمین قرار گرفت، برخی از اصحاب بزرگ به همراه سربازانی برای فتح خیبر پیش‌قدم شدند ولی در نهایت هیچ‌کدام نتوانستند از دیوارهای بزرگ خیبر عبور و قلعه را فتح کنند.
وقتی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) این صحنه را مشاهده کردند فرمودند:

«لأُعْطِيَنَّ هَذِهِ الرَّايَةَ رَجُلاً يَفْتَحُ اللَّهُ عَلَى يَدَيْهِ يُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيُحِبُّهُ اللَّهُ وَرَسُولُه.»
«فردا پرچم را به‌دست مردی خواهم داد که خداوند خیبر را به‌دست او فتح خواهد کرد. او فردی است که خدا و پیامبر را دوست دارد و خدا و پیامبر نیز او را دوست دارند.»

فردای آن روز همه منتظر بودند تا ببینند پیامبر(صلی الله علیه و آله) پرچم را به‌دست چه کسی خواهد داد.
حضرت فرمودند: «علی را بگویید بیاید.» عرض کردند: یا رسول الله! علی(علیه‌السلام) مریض است، چشم‌هایش درد می‌کند، حضرت مقداری از آب دهان مبارک را به چشم علی(علیه‌السلام) مالیدند و حضرت شفا پیدا کرد. سپس پرچم را به او دادند، حضرت علی (علیه السلام) به سمت خیبر رفتند و درب خیبر را از جا کنده و قلعه را فتح کردند.

 

 

📚منبع
صحیح مسلم، دارالجیل، بیروت، ج ۷، ص ۱۲۱
صحیح بخاری، دارطوق النجاه، ۱۴۲۲ق، ج ۵، ص ۱۸

 

 

نام امیرالمؤمنین علیه‌السلام بر ساق عرش 

أخبرنا محمد بن أحمد بن سهل النحوي إذناً قال: أخبرنا أبو الحسين محمد بن أحمد بن الطيب بن كماري الفقيه قال حدثنا العباد، قال: حدثنا محمد بن إسحاق، قال حدثنا أبو بكر الغرافي، قال: حدثنا إسماعيل ابن علية يرفعه إلى أبي الحمراء قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «لما أسري بي إلى السماء رأيت على ساق العرش الأيمن: أنا وحدي لا إله غيري غرست جنة عدن بيدي، محمد صفوتي أيدته بعلي.»

 

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «وقتی به آسمان برده شدم، دیدم که بر ساق راست عرش نوشته شده بود»:

«من خدای یگانه‌ای هستم که معبود دیگری با من نیست؛ بهشت جاودان را به دست خودم کشت نمودم و حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) برگزیده‌ی من است که او را به وسیله‌ی علی(علیه‌السلام) تأیید و کمک کردم.»

 

 

📚منبع
مناقب امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام)، ابن مغازلی، ص ۸۹

فرائد السمطین، جوینی، ج ۱، ص ۲۳۷

 

 

مدح امیرالمومنین(ع) از زبان پیامبر اکرم(ص) در کتب شیعه و سنی

«ای علی تو مثل سوره قل هو الله احد هستی. هر کس تو را در دل دوست بدارد گویی یک سوم قرآن را خوانده است و هر کس تو را در دل دوست بدارد و با زبانش تو را یاری کند گویی دو سوم قرآن را خوانده است و هر کس تو را در دل دوست بدارد و با زبانش تو را یاری کند و با دستش به یاریت بیاید همه قرآن را تلاوت کرده است.»

📚منبع

تفسیر نورالثقلین، العروسی الحویزی، ج۵، ص ۷۰۱

 

 

«ضربت علی در روز خندق برتر است از تمام عبادتهای جن و انس تا روز قیامت.»

 

📚منبع
ینابیع الموده، قندوزی حنفی، ج ۱، ص ۲۸۲

 

 

«بزودی بعد از من فتنه‌ای پدید می‌آید، هنگامی که واقع شد ملازم علی ابن ابی‌طالب باشید و از او جدا نشوید زیرا او نخستین کسی است که با من دیدار می‌کند و نخستین کسی است که با من مصاحفه می‌کند در روز قیامت، او در آسمان بالا نیز همراه من است و او جدا کننده حق از باطل است.»

 

📚منبع
تاریخ مدینه دمشق، ابن عساکر، ج ۴۲، ص ۴۵۰

 

«اگر تمام درختان قلم و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی‌طالب نخواهند بود.»

 

📚منبع
مناقب خوارزمی، ص ۳۲

 

«یا عمار! اگر تمام مردم دنیا به راهی می‌روند و علی تنها از راه دیگری می‌رود پس تو به راهی برو که علی می‌رود و مردم را رها کن.
ای عمار! علی تو را از هدایت بر نگرداند و تو را به سوی هلاکت نمی‌برد. ای عمار! اطاعت علی اطاعت از من است و اطاعت من، اطاعت خداست.»

 

📚منبع
مناقب خوارزمی، ص۱۹۳

 

 

عن أنس، عن رسول الله صلى الله عليه وآله:
«صَلَّتِ المَلائِكَةُ عَلَيَّ وَ عَلي عَلِيِّ بْنِ أبي طالِبٍ سَبْعَ سِنينَ، وَ ذلِكَ أنَّهُ لَمْ تُرْتَفَعْ شَهادَةُ أنْ لا إلهَ إلاّ اللهُ إلَي السَّماءِ إلّا مِنّي وَ مِنْ عَلِيٍّ.»
انس نقل كرده كه رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود:

«فرشتگان الهى مدت هفت سال بر من و على بن ابی‌طالب درود مى‌فرستادند. و اين در زمانى بود كه هنوز شعار توحيد و كلمه لا اله الا الله جز از من و على به آسمان بر نمى‌خاست.»

 

📚منبع
مناقب خوازمى، ج ۱۸، ص ۵۳

Template Design:Dima Group