سلسله مباحث کوتاه #سلوک_حسینی؛ مطلب شماره ۱۲

سلوک حسینی/1

سلسله مباحث کوتاه #سلوک_حسینی

🖋دکتر حسین محمدی فام
🔻 مطلب شماره ۱۲

🔰 ابعاد داشتن کربلا / ۱۱
☑️ بعد سیاسی / ۵

📌در ادامه بعد سیاسی کربلا با دو نفر از خواص که با بی‌بصیرتیِ سیاسی خود باعث ایجاد واقعه کربلا شدند آشنا می‌شویم:

۱ـ سلیمان بن صُرد خزاعی.
از صحابی‌های پیامبر (ص) و بسیار مومن و اهل عبادت بود؛ در برخی جنگ‌ها مانند جنگ صفین در رکاب امیرالمؤمنین (ع) جنگیده و حتی فرمانده سپاه بود. طبق برخی نقل‌ها در جنگ جمل تمرّد کرد و حضور نداشت. وی جزء آن دسته از افرادی بود که با صلح امام حسن (ع) مخالفت کرد و با تندی با حضرت صحبت نمود و به هنگام سلام کردن به ایشان السلام علیک یا مذل المؤمنین می‌گفت.
به نقلی حتی «حجر ابن عدی که از بزرگان صحابه بود به امام (ع) می‌گفت: آیا تو روی مومنان را سیاه کرده‌ای؟؟» بصیرت سیاسی که نباشد امثال حجر ابن عدی هم دچار شک می‌شوند.
پس از مرگ معاویه، سلیمان بن صرد بزرگان شیعه را در خانه‌اش جمع کرد و از آنها خواست برای حسین (ع) نامه بنویسند و او را به کوفه دعوت کنند. اما خودش امام را یاری نکرد و در کربلا حضور نداشت. بعدها در رهبری قیام توابین، اعتراف کرد که ما در حق اماممان #کوتاهی_کردیم. در قیام توابین هم خون‌های زیادی ریخت، که البته خیلی‌ها معتقدند خون‌ها را به هدر داد چون مشخص بود که شکست خواهند خورد.
💢 از عملکرد سلیمان بن صُرد می‌توان به این نتیجه رسید که بی‌بصیرتی یک شخص چقدر به اسلام و مسلمین ضرر زده است. از این رو حضرت آقا می‌فرمایند که در قیامت بیشتر از اینکه فرد پاسخگوی مسائل عبادی‌اش باشد، #بایدپاسخگوی‌موضع‌گیری‌های‌سیاسی‌اش‌باشد.

۲- شُریح قاضی.
که فقط با یک حرکت غلط جریان کوفه که به نفع مسلم و هانی بود را به نفع عبیدالله تغییر داد. آن زمان که جناب هانی را دستگیر کردند و مورد ضرب و شتم قرار دادند یاران هانی به تصور اینکه او کشته شده شمشیر در دست گرفتند و قصد فتح دارالاماره را کردند. عبیدالله که توان مقابله با آنها را نداشت دستور داد شریح را بیاورند تا ببیند جناب هانی زنده است و به طرفدارانش خبر دهد. جناب هانی در این ملاقات، خطاب به شریح گفت: ای مسلمانان شما را چه شده است؟ چرا حال من را به یارانم نمی‌گویید تا بیایند مرا از اینجا ببرند.
اما شریح وقتی خواست پیام هانی را به مردم برساند متوجه شد جاسوس عبیدالله در کنارش ایستاده، لذا #ترسید و فقط گفت که هانی زنده است.
💢 مقام معظم رهبری می‌فرمایند اگر شریح قاضی دنیا را بر دین ترجیح نمی‌داد و از جاسوس حکومت نمی‌ترسید، تاریخ عوض می‌شد. مردم دارالاماره را فتح می‌کردند، مسلم پیروز می‌شد و شاید واقعه کربلا اتفاق نمی‌افتاد. اینگونه است که بعضی ها به خاطر یک جمله مسبب ریختن خون‌های بسیاری می‌شوند و «خالدین فیها ابدا» در شأن ایشان است. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص)، سال ۱۳۷۵)
در انقلاب ما نیز امثال این خواص وجود داشتند که بارها جریانات سیاسی و اجتماعی را منحرف کردند، مانند #فتنه۸۸.

🟠ما هیئتی‌ها باید حواسمان باشد بُعد سیاسیِ واقعه کربلا در هیئت امام حسین (ع) کم‌رنگ نشود؛ ما باید بتوانیم در این جلسات موضع‌گیری صحیح سیاسی را که از عبادات فردی خیلی مهم‌تر است، یاد بگیریم. اگر امروزه هیئاتی فقط به شعائر (مداحی، سینه‌زنی، دکور، پذیرایی و…) بپردازند و به بعد سیاسی کربلا اهمیت ندهند و آموزش بصیرت سیاسی را وظیفه خود ندانند، یا خائن هستند یا خود را به خواب زده‌اند.

#حضرت_امام_حسین_ع
#سلوک_حسینی

اشتراک گذاری پست

مطالب مرتبط

خروج کاروان از کربلا/3
خروج از کربلا

خروج کاروان از کربلا/3

خروج کاروان از کربلا/3     موضع‌گیری قاطع و شجاعانه ابن‌عفیف در برابر سخنان عبیدالله بن زیاد مرحوم شیخ مفید در کتاب ارشاد می‌نویسد: ابن

ادامه مطلب
روز مباهله
روز مباهله

روز مباهله

روز مباهله     مباهله؛ روز برتری اسلام پس از فتح مکه معظمه و طائف و مسلمان شدن اهالی یمن و عمان، تقریباً تمامی مناطق

ادامه مطلب
ولادت امام کاظم(ع)
ولادت امام موسی کاظم (ع)

ولادت امام کاظم(ع)

ولادت امام کاظم(ع)     علامت ولادت حضرت رسالت و امامان بعد از او شیخ کلینی و صفار و دیگران از ابوبصیر روایت کرده‌اند که

ادامه مطلب