شرح دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

شرح دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

شرح دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

 

 

دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

اَللّهُمَّ وَفِّر فيهِ حَظّي مِن بَرَكاتِهِ وَ سَهِّلْ سَبيلي إلى خيْراتِهِ وَ لاتَحْرِمْني قَبُولَ حَسَناتِهِ يا هادِياً إلى الحَقِّ المُبينِ.

خدايا بهره مرا از برکات اين روز زياد گردان و راهم را به سوd خيراتش سهل و آسان ساز و از قبولی حسناتش مرا محروم مساز، ای راهنمای به سوی حقيقت آشکار.

 

 

شرح دعای روز نوزدهم

در دعای اين روز عرضه می‌داريم که خدايا بهره مرا از برکات اين ماه زياد گردان.
خداوند در ماه مبارك رمضان بركات زيادی قرار داده كه ميزان بهره‌مندی هر كسی از اين بركات معنوی متفاوت است.

در بيان بركت‌های ويژه ماه مبارك رمضان می‌توان به مضامين بلند خطبه شعبانيه رسول اكرم(ص) كه در فضايل اين ماه بيان شده‌است، اشاره كرد.

برخی از اين بركات و فضايل به اين شرح است:
1ـ ماه خدا با بركت و رحمت و مغفرت به سوی ما آمده‌است.
2ـ روزهای اين ماه، بهترين روزها و شب‌های آن، بهترين شب‌ها و ساعات آن، بهترين ساعت‌هاست.
3ـ نَفَس‌های ما در اين ماه، تسبيح خداوند و خواب ما عبادت محسوب می‌شود.

4ـ اعمال ما در اين ماه مبارك، مقبول و دعاهای ما نيز مستجاب است.
5ـ يك ركعت نماز واجب در اين ماه، ثواب 70 نماز واجب در غير اين ماه را دارد.
6ـ تلاوت يك آيه قرآن در اين ماه، ثواب تلاوت ختم قرآن در غير اين ماه را دارد. (وسايل الشيعه، ج 10، ص 313)

از بركت‌های ديگر اين ماه، ‌حال عبادت و نورانيتی است كه خداوند به مؤمنان عطا می‌فرمايد؛ توفيق شب زنده‌داری، مناجات، روزه‌داری و … همه و همه بركت‌های اين ماه محسوب می‌شوند كه در دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان و در آستانه ليالی قدر از خداوند زياد شدن بهره خويش از اين همه بركات را مسألت می‌كنيم.
در ادامه اين دعا آسان شدن راه رسيدن به خيرهای ماه مبارک رمضان عنوان می‌شود.

در مسير بندگی خداوند و عمل به واجبات و مستحبات الهی‌، كارهای زيادی است كه بايد انجام دهيم ولی به دلايل زيادی همچون وسوسه‌های شيطانی و نفسانی،‌ تنبلی، سستی ايمان و … انجام اين امور برای ما مشكل می‌شود به‌طوری که آن كارها را يا انجام نمی‌دهيم و يا اگر انجام می‌دهيم با سختی و مشقت است. برای مثال, قرآن كريم نماز خواندن را سخت و بزرگ می‌داند؛ مگر برای آنها كه خاشع باشند.

«وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ؛ از صبر و نماز ياری جوئيد و اين كار جز برای خاشعان بسی سنگين است.»(سوره مباركه بقره، آيه 45)
لذا از خداوند, آسان شدنِ اين كارها را طلب كنيم تا به مدد الهی, سختی آنها برايمان به آسانی تبديل شود.

وقتی حضرت موسی(ع) آماده قيام عليه فرعون زمان خويش شد از خداوند, آسانی اين كار بزرگ را مسألت كرد و گفت: «وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي؛ و كارم را بر من آسان كن.»(سوره مباركه طه، آيه 26)
اگر اين آسانی در كارهای گوناگون و به ويژه در انجام اعمال عبادی شامل حال ما شود، بديهی‌است بيشتر و بهتر خدا را عبادت خواهيم كرد.

در برخي از ادعيه چنين آمده‌است: «خدايا از تو می‌خواهم كه بر پيامبر و‌ آلش درود فرستی و كارم را بر من آسان كنی و بر من سخت مگيری.» (بحارالانوار، ج 87، ص 334)
رسول گرامی اسلام(ص) در بيان بلندی به شرح اين مضمون پرداخته و فرمودند: «برای هر حاجتی كه داريد، حتی اگر بند كفش باشد، دست خواهش به سوی خداوند عز و جل دراز كنيد؛ زيرا تا او آن را آسان نگرداند، آسان [برآورده] نشود.» (ميزان الحكمه، ج 4، ص 24)

نبايد از اين نكته غافل شد كه يكی از كارهای شيطان برای دور شدن بندگان از خداوند، مشكل جلوه دادن عبادات و طاعات است ولی اين دشمن انسان‌ها همواره راه‌های خود را آسان می‌كند تا انسان‌ها از مشكل بودن راه‌های الهی به آسانی راه‌های شيطانی پناه ببرند.

امام علی(ع) ضمن حديثی فرمودند: «همانا شيطان، راه‌های خويش را برای شما آسان و هموار می‌كند و می‌خواهد بندبند دين شما را بگسلاند؛ پس، از وسوسه‌ها و افسون‌هايش رويگردان شويد.» (ميزان الحکمه، ج3، ص391)

 

📚منبع 

برگرفته از کتاب تا آسمان، دکتر حسین محمدی‌فام

 

اشتراک گذاری پست

مطالب مرتبط

خروج کاروان از کربلا/3
خروج از کربلا

خروج کاروان از کربلا/3

خروج کاروان از کربلا/3     موضع‌گیری قاطع و شجاعانه ابن‌عفیف در برابر سخنان عبیدالله بن زیاد مرحوم شیخ مفید در کتاب ارشاد می‌نویسد: ابن

ادامه مطلب
روز مباهله
روز مباهله

روز مباهله

روز مباهله     مباهله؛ روز برتری اسلام پس از فتح مکه معظمه و طائف و مسلمان شدن اهالی یمن و عمان، تقریباً تمامی مناطق

ادامه مطلب
ولادت امام کاظم(ع)
ولادت امام موسی کاظم (ع)

ولادت امام کاظم(ع)

ولادت امام کاظم(ع)     علامت ولادت حضرت رسالت و امامان بعد از او شیخ کلینی و صفار و دیگران از ابوبصیر روایت کرده‌اند که

ادامه مطلب