پایگاه تخصصی مداحی عالمانه

سلسله مباحث کوتاه #سلوک_حسینی؛ مطلب شماره ۱۱

سلوک حسینی/1

سلسله مباحث کوتاه #سلوک_حسینی

🖋دکتر حسین محمدی فام
🔻 مطلب شماره ۱۱

🔰 ابعاد داشتن کربلا / ۱۰
☑️ بعد سیاسی / ۴

 

📌در بُعد سیاسی کربلا به این مبحث رسیدیم که در کربلا #جریان_حق و #جریان_باطل به جدال و مقاتله و مبارزه پرداختند. یا به بیان دیگر #سیاست_حق با #سیاست_باطل درگیر شد.
☑️ اکنون باید بسیار دقت کنیم که در تبیین عاشورا جریان باطل را رسوا کنیم نه اینکه شهادت امام حسین علیه‌السلام را به گردن روزگار و تقدیر بیاندازیم؛ که اگر چنین شود این نگاه، نگاه بنی‌امیه و نگاه جبرگرایانه به عاشورا است.
🟠 در زیارت عاشورا می‌بینیم که به صراحت و با اسم، جریان باطل را رسوا می‌کند و مرتباً #لعن می‌شوند تا مردم بدانند مسببین عاشورا چه کسانی بودند. وَ الْعَنْ عُبَیْدَ اللَّهِ بْنَ زِیادٍ وَ ابْنَ مَرْجانَهَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ اَبى سُفْیانَ وَ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ اِلى یَوْمِ الْقِیمَهِ.
❗️اما گاهی در تاریخ، دعوای حق و باطل در کربلا به دعوای عقل و عشق تقلیل پیدا کرده است؛ به این صورت که امام حسین (ع) عاشقی بود که قصد داشت به وصال خدا برسد و در دعوای بین عقل و عشق، عشق را بر کرسی نشاند. لذا شاعرانی هستند که در نفی عقل اشعار بسیاری گفته‌اند اما علیه بنی امیه هیچ نگفته‌اند! که باید گفت این شاعران در خط زیارت عاشورا نیستند.
‼️ گاهی نیز قضیه را #جبرگرایانه تبیین کرده‌اند؛ یعنی همان‌طور که دشمنِ امام حسین (ع) ترسیم می‌کند. مانند زمانی که عبیدالله بن زیاد به حضرت زینب (س) گفت: کَیْفَ رَأَیْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیکِ؟ (1) کاری را که خدا با برادرت کرد چگونه دیدی؟ و خواست این اتفاق را جزء مقدرات خدا جلوه دهد.

اما تبیین زیارت عاشورا یک تبیین واقعی است؛ در متن آن از افراد اسم برده می‌شود؛ و جریان‌ها را مشخص می‌کند: إنّی سِلمٌ لِمَن سَالَمَکُم، وَ حَربٌ لِمَن حَارَبَکُم.
🔻زیارت عاشورا به طور کامل یک #زیارت_سیاسی است و خط شیعیان را مشخص می کند.🔺
♨️ به قول یکی از اساتید، برخی مقاتل منتسب به جریان شام، روایاتی را بیشتر نقل کرده‌اند که کربلا را یک مساله قطعیِ از پیش تعیین شده نشان دهند، تا بگویند از ازل #تقدیر بوده که اباعبدالله اینگونه کشته شود. مانند روایاتی که می‌گوید روز عاشورا از آسمان خون بارید و زلزله شدید شد و خسوف و کسوف اتفاق افتاد.
در صورتی که در کتب معتبر مثل مقتل ابی مِخنَف که جزء اولین و معتبرترین مقاتل است، این اتفاقات گفته نشده. (البته این با روایات غیبی که اهل‌بیت (ع) از قبل در مورد عاشورا خبر داده‌اند، فرق دارد که مفصل است و بحثش در اینجا نمی‌گنجد.)
✳️ جمع‌بندی، اینکه اگر بصیرت سیاسی در مردم و خواص وجود داشت هرگز واقعه کربلا رخ نمی‌داد و امام کشته نمی‌شد. مشکل از عدم درک سیاسی مردم و شیعیان است. امیرالمومنین (ع) را مردم خانه‌نشین کردند؛ امام حسن (ع) را مردم مجبور به واگذاری خلافت کردند؛ سیدالشهدا (ع) را هم مردم به قتلگاه کشاندند. امروز هم مردم باعث طولانی شدن غیبت امام زمان (عج) هستند. مردم هستند که تعیین می‌کنند ما بر استکبار پیروز بشویم یا شکست بخوریم؟ برای همین است که نمی‌گذارند در هیئات حرف‌های #اسلام_سیاسی زده شود. بدانید اگر کسی با لباس دین نگذاشت این حرف‌ها زده شود یا خائن است یا دین را نمی‌شناسد؛ حواسش نیست که بصیرت سیاسی است که تکلیف اسلام را روشن می‌کند‌. اگر مردم جریان حق را از جریان باطل تشخیص دهند اسلام پیروز می‌شود.
⬅️ متأسفانه دین در نگاه خیلی از مردم محدود به عبادات فردی است. درحالی‌که آنچه باعث کشته شدن امامان ماست عدم درک سیاسی بوده و نه بی نمازی و کم عبادتی.
حبیب سیستانی از حضرت امام باقر(ع) به عنوان حدیث قدسی نقل کرده که فرمود: خدای تعالی با دو تاکید لام و نون تاکید با این اشاره که حتما و بدون شک انجام می‌شود؛ فرمود: عذاب می‌کنم هر امتی را که اعتقاد پیدا کند و تحت ولایت امام جائری که از طرف خداوند نیستند قرار بگیرند. یعنی همین ائمه و ولات جور اگرچه خود این امت از نظر اعمال خودشان معصیت نمی‌کنند و اعمال نیک بجا می‌آورند اما همین که قبول می‌کنند تحت ولایت امام جائر قرار بگیرند همین خودش #باعث_عذاب است و عکس این مطلب هم همین است یعنی حتما عفو و گذشت می‌کنم از هر امتی از اسلام که تحت زعامت و امامت امام عادل قرار بگیرند اگرچه آن امت به نسبت اعمال خودشان ظالم هستند و معصیت می‌کنند ولی همین تحت زعامت بودن امام عادل #باعث_گشایش در کار آن‌ها و عفو و بخشش آنان می‌شود. (۲)

 

📚منبع
۱- بحارالأنوار، ج‏ ۴۵، ص ۱۱۶
۲ـ الکافی، کلینی، ج ۱، ص ۳۷۶، کتاب الحجة، ابواب «من دان الله عزوجل بغیر امام من الله جل جلاله»، باب ۸۶، ح ۴، اسلامیة.
#حضرت_امام_حسین_ع
#سلوک_حسینی

اشتراک گذاری مطلب
لینک کوتاه مطلب

مطالب مرتبط

فضائل امام صادق(ع)/3
فضائل امام جعفر صادق (ع)

فضائل امام صادق(ع)/3

فضائل امام صادق(ع)/3     لبیک اللهم لبیک   شیخ صدوق روایت می‌کند: مالك بن انس، فقيه مدينه (و امام مذهب مالکی) گفت: هنگامی که

ادامه مطلب
شهادت امام رضا(ع)/2
مصائب امام رضا (ع)

شهادت امام رضا(ع)/2

شهادت امام رضا(ع)/2     مظلومیت امام رضا(ع) و انکار امامت حضرت توسط برخی شیعیان و خویشان و نمایندگان پدر بزرگوارشان   دوران امامت امام

ادامه مطلب
شهادت امام مجتبی(ع)/3
مصائب امام حسن مجتبی (ع)

شهادت امام مجتبی(ع)/3

شهادت امام مجتبی(ع)/3     مسموم و شهید همچون پیامبر(ص)   امام حسن مجتبی(ع) از کیفیت شهادت و ماجرای بعد از آن اینگونه فرمود: «انا

ادامه مطلب
شهادت پیامبراکرم(ص)/3
مصائب حضرت محمد (ص)

شهادت پیامبر اکرم(ص)/3

شهادت پیامبر اکرم(ص)/3     بهترین و بدترین خلائق   هرچه پیامبر(ص) به پایان عمر شریف خود نزدیک مى‌شد مى‌کوشید که بیشتر از گذشته درباره

ادامه مطلب