پایگاه تخصصی مداحی عالمانه

سلسله مباحث کوتاه #سلوک_حسینی؛ مطلب شماره ۱۷

سلوک حسینی/1

سلسله مباحث کوتاه #سلوک_حسینی

🖋دکتر حسین محمدی فام
🔻 مطلب شماره ۱۷

🔰 ابعاد داشتن کربلا / ۱۶
☑️ بعد اخلاقی / ۴

✳️ از دیگر نمونه‌های اخلاقی امام حسین علیه‌السلام در بحارالانوار آمده است که
روزی مردی بینوا که در اثر فشار زندگی دستش از همه جا کوتاه شده بود، با امید رسیدن به نوایی به مدینه آمد. سؤال کرد کریم‌ترین و سخی‌ترین فرد این شهر کیست.
به او گفتند: حسین بن علی علیه‌السلام. در جست و جوی آن حضرت به مسجد رفت و آن بزرگوار را در حال نماز یافت. آنگاه با ابیاتی خواسته‌اش را مطرح نمود:
✨لم یخِب الآن مَن رجاک و مَن / حرَکَ من دون بابک الحلَقة (ناامید و مایوس نمی‌شود کسی که به تو امید بسته و درب خانه‌ات را بکوبد.)
✨انت جوادٌ و انت مُعتمد / ابوک قد کان قاتلُ الفَسَقة (تو بخشنده‌ای و تو مورد اعتماد هستی و پدرت نابود کننده افراد فاسق و تبهکار بود.)
✨لولا الذی کان من اوائِلِکم / کانت علینا الجَهیمُ مُنطَبَقة (اگر هدایت ها و زحمات شما خاندان رسالت نبود، عذاب جهنم همه ما را فرامی‌گرفت.)

امام حسین (ع) بعد از شنیدن سخنان وی رو به قنبر کرد و فرمود: آیا از مال حجاز، چیزی به جای مانده است؟ قنبر گفت: بله، چهار هزار دینار داریم. امام فرمود: قنبر! آنها را حاضر کن که این شخص در مصرف آنها از ما سزاوارتر و نیازمندتر است.
سپس به منزل رفته و ردای خود را که بردی (یمانی) و گران‌قیمت بود، از تن درآورده و دینارها را در آن پیچید و به خاطر شرم و حیا از سائل، از لای در به آن مرد نیازمند داد و اشعار او را نیز با ابیاتی زیبا و در همان وزن پاسخ گفت:
✨خُذها فانی الیکَ مُعتذِرٌ / واعلَم باَنی عَلیک ذو شَفَقة (اینها را بگیر؛ من از تو عذر می‌خواهم و بدان که من به تو علاقمند و مهربان هستم.)
✨لوکان فی سیرِنا الغداةُ عصا / امسَت سمانا علیک مُندَفَقة (اگر امروز قدرت و حکومتی دست ما بود، آسمان جود و رحمت ما بر تو ریزش می کرد‌.)
✨لکن ریبُ الزمان ذو غیر / والکفُ منی قلیلةُ النَفقَة (ولی حوادث روزگار در حال دگرگونی است (بدین جهت تنگدست شده) و بخشش ما اندک شده است.)

مرد عرب آن هدیه‌ها را گرفت و گریه کرد. امام (ع) فرمود: آیا عطای ما را کم شمردی؟ گفت: نه، هرگز! بلکه به این می‌اندیشم که این دستان پرمهر و باسخاوت چگونه در زیر خاک پنهان خواهد شد. (۱)

♨️ اباعبدالله (ع) در کنار کمک به نیازمندان، در فکر آبروی آنها هم بود.
👈 لازم است ما جامعه هیئتی در زمینه‌های اخلاقی به‌خصوص کمک به نیازمندان و حفظ آبروی آنها و دیگر مؤمنان از مولای خود تأسی کنیم. #اگر_اخلاق_ما_حسینی_باشد همه مردم جذب این دستگاه خواهند شد.

 

 

📚منبع
۱ـ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۴۴، ص ۱۹۰

 

اشتراک گذاری مطلب
لینک کوتاه مطلب

مطالب مرتبط

فضائل امام صادق(ع)/3
فضائل امام جعفر صادق (ع)

فضائل امام صادق(ع)/3

فضائل امام صادق(ع)/3     لبیک اللهم لبیک   شیخ صدوق روایت می‌کند: مالك بن انس، فقيه مدينه (و امام مذهب مالکی) گفت: هنگامی که

ادامه مطلب
شهادت امام رضا(ع)/2
مصائب امام رضا (ع)

شهادت امام رضا(ع)/2

شهادت امام رضا(ع)/2     مظلومیت امام رضا(ع) و انکار امامت حضرت توسط برخی شیعیان و خویشان و نمایندگان پدر بزرگوارشان   دوران امامت امام

ادامه مطلب
شهادت امام مجتبی(ع)/3
مصائب امام حسن مجتبی (ع)

شهادت امام مجتبی(ع)/3

شهادت امام مجتبی(ع)/3     مسموم و شهید همچون پیامبر(ص)   امام حسن مجتبی(ع) از کیفیت شهادت و ماجرای بعد از آن اینگونه فرمود: «انا

ادامه مطلب
شهادت پیامبراکرم(ص)/3
مصائب حضرت محمد (ص)

شهادت پیامبر اکرم(ص)/3

شهادت پیامبر اکرم(ص)/3     بهترین و بدترین خلائق   هرچه پیامبر(ص) به پایان عمر شریف خود نزدیک مى‌شد مى‌کوشید که بیشتر از گذشته درباره

ادامه مطلب