سلسله مبحث کوتاه #سلوک_حسینی؛ مطلب شماره ۸

سلسله مبحث کوتاه #سلوک_حسینی

🖋دکتر حسین محمدی فام
🔻 مطلب شماره ۸

🔰 ابعاد داشتن کربلا / ۷
☑️ بعد سیاسی / ۱

 

📌پس از بعد حماسی، بعد سیاسی کربلا را مورد بررسی قرار می‌دهیم که در حقیقت روی دیگری از بعد حماسی کربلا است.

❇️ بهترین راه درک سیاسی بودن حادثه کربلا مطالعه تاریخ و خطبه‌هایی است که امام حسین علیه‌السلام خوانده‌اند.
🔻ایشان در بخشى از سخنانشان در روز عاشورا چنین فرمودند: «أَلا! وَ إِن الدعِی بْنَ الدعِی قَدْ رَکزَ بَینَ اثْنَتَینِ: بَینَ السلةِ وَالذلةِ، وَ هَیهاتَ مِنا الذلةُ، یأْبَی الله‏ لَنا ذلِک وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَحُجورٌ طابَت وَطَهُرَت وَأنوفُ حَميَّةٍ وَنُفوسُ أبيَّةٍ مِن أن تُؤثِرَ طاعَةَ اللِئامِ عَلى مَصارِعِ الكِرامِ.» (1)
هان ! اين حرامزاده پسر حرامزاده مرا ميان دو چيز مخيّر كرده است: ميان شمشير و تن دادن به خوارى. و هيهات كه ما تن به ذلّت و خوارى دهيم. خدا و رسول او و مؤمنان و دامن‌هاى پاك و مطهّر[ى كه ما در آن پرورش يافته‌ايم] و دل‌هاى غيرتمند و جان‌هاى بزرگمنش، اين را بر ما نمى‌پذيرند كه فرمانبرى از فرومايگان را بر مرگ شرافتمندانه ترجيح دهيم.

‼️پس کربلا جنگ بر سر نماز و روزه نیست. بر سر #بیعت با خلیفه است و بحثی کاملاً سیاسی است. کسی که اهل ایمان است و در مسیر امام حسین (ع) قدم برمی‌دارد هیچ‌وقت با ظالم #سازش_نمی‌کند. چه در حیطه فردی، مثلاً مقابله با مدیر فاسد و ظالم؛ و چه در حیطه اجتماعی، مانند سکوت و سازش در برابر ابرقدرت‌های جهان.

🟡 در مدینه؛ آن شبی که ولید حاکم مدینه، حضرت را احضار کرد و گفت: معاویه از دنیا رفته است و شما باید با یزید بیعت کنید! حضرت به او چنین فرمود:
«ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَى الْوَلِيدِ فَقَالَ أَيُّهَا الْأَمِيرُ إِنَّا أَهْلُ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِكَةِ وَ بِنَا فَتَحَ اللَّهُ وَ بِنَا خَتَمَ اللَّهُ وَ يَزِيدُ رَجُلٌ فَاسِقٌ شَارِبُ الْخَمْرِ قَاتِلُ النَّفْسِ الْمُحَرَّمَةِ مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ وَ مِثْلِي لَا يُبَايِعُ مِثْلَهُ وَ لَكِنْ نُصْبِحُ وَ تُصْبِحُونَ وَ نَنْظُرُ وَ تَنْظُرُونَ أَيُّنَا أَحَقُ‏ بِالْبَيْعَةِ وَ الْخِلَافَةِ.» (2)
اى امیر! ما از خاندان نبوّت و معدن رسالت و جایگاه رفت و آمد فرشتگان و محلّ نزول رحمت الهى مى باشیم. خداوند (اسلام را) با ما آغاز کرد و با ما پایان برد. در حالى که یزید مردى است فاسق، می‌گسار، قاتل بى گناهان و آن کسى که آشکارا مرتکب فسق و فجور مى‌شود. بنابراین، هرگز شخصى مانند من، با مردى همانند وى بیعت نخواهد کرد! ولى به هر حال بگذار صبح شود و به انتظار بمانیم و ببینیم کدام یک از ما، به خلافت و بیعت شایسته‌تریم.

‼️در اینجا بار دیگر معلوم می‌شود که دعوا و جنگ کربلا سیاسی و بر سر خلافت است. و البته نه با شخص یزید! بلکه امام در مورد «یک جریان» صحبت می‌کند و می‌فرماید: مِثْلِي، یعنی #کسی‌که‌مثل‌من‌فکرمی‌کند؛ لَا يُبَايِعُ مِثْلَهُ، با #کسی‌مثل‌یزید بیعت نمی‌کند.

🔴 دعوای حکومت‌های فاسق دنیا با انقلاب اسلامی نیز بر سر حکومت است، نه بر سر مذهب و دین. تا زمانی که مسلمانان #ادعای_حکومت نداشته باشند و در مساجد و هیئات روشنگری نشود و به جنایات ابرقدرت‌ها اعتراضی نشود هیچ‌کدام از آنها مخالفتی با دین و مسجد و روضه ندارند. به همین دلیل است که امام موسی صدر می‌گوید: من حسینیه را حسینیه نمی‌دانم مگر اینکه از آن #سرباز_علیه_اسرائیل بیرون بیاید.»

 

📚منبع
۱ـ لهوف، ص۹۷. نیز رک: بحارالانوار، ج۴۵، ص۸۳؛ احتجاج، ج۲، ص ۳۰۰.
۲ـ بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏۴۴، ص ۳۲۵.

#حضرت_امام_حسین_ع
#سلوک_حسینی

Template Design:Dima Group