سلوک حسینی 6 / کربلا و روحیه ظلم ستیزی

سلوک حسینی 6

 

کربلا و روحیه ظلم ستیزی

مهمتر از تحریفات جزئیِ این نقل و خبر و روایت و… تحریف اساسی کربلاست که یادمان برود حقیقت اصلی کربلا چه بوده است؟
اگر کربلا را فقط به مصیبت خلاصه کنیم و ابعاد عرفانی، اعتقادی، توحیدی، اخلاقی، سیاسی و حماسی آن را نبینیم دچار انحراف شده‌ایم.
حضرت ابالفضل (ع) عالم و دانشمند بودند، فقیه و متکلم و مفسر قرآن بودند ولی ما ایشان را به خاطر علم و فقاهت و … اینها تقدیس نمی‌کنیم، بلکه فقط به این دلیل که در کربلا مواسات کرد و آب ننوشید، تقدیس می‌کنیم. تا پای جای جان در پای ولی اش ایستاد. امان نامه را قبول نکرد.

به نقل از علامه مجلسی اباعبدالله به ایشان فرمود الان لازم نیست به جنگ بروی، برو و برای بچه‌ها آب بیاور. و ایشان گفت چشم. اگر ما اینگونه اطاعت از ولی فقیه و پیروی از مراجع تقلید را یاد نگیریم راه را غلط رفته‌ایم.

یک نمونه تاریخی از کتاب مدرسه حسینی مصطفی دلشاد تهرانی برایتان نقل کنم
در سال ۱۲۹۰ خورشیدی، میرزا علی‌‌آقا تبریزی، مشهور به ثقه‌الاسلام، در کنسول‌خانۀ روس به دار آویخته شد؛ به جرم مخالفت با حضور قوای اشغالگر روس در آذربایجان. روز اعدام او و هفت‌تن دیگر از مشروطه‌‌خواهان، برابر بود با عاشورای ۱۳۳۰ قمری.

در روز اعدام ثقه‌الاسلام، مشروطه‌‌خواهان تبریز، هرچه به مردم التماس کردند که بیایید امروز مقابل کنسول‌خانۀ روس برای امام حسین(ع) عزاداری کنیم تا روس‌ها بترسند و روحانی فاضل و مجاهد شهر را اعدام نکنند، افاقه نکرد.

یکی از مشروطه‌خواهان نزد سردستۀ مهم‌ترین هیئت قمه‌زنی تبریز رفت و گفت: روس‌ها بیشتر از ۲۰۰ تفنگ‌چی در تبریز ندارند. شما چندهزار نفرید. قمه هم دارید. نگذارید امروز این عالم جلیل‌القدر را بکشند. سردستۀ قمه‌زنان گفت: «آقا جان اولارین تفنگی وار، آدامی اولدُرَللَر؛ آنها تفنگ دارند و آدم را می‌کشند.»

این همان انحرافی است که شهید مطهری روی آن حساس بود، و ما نیز درباره‌اش صحبت می‌کنیم که نکند دوباره تاریخ تکرار شود. جریان تشیع انگلیسی دقیقاً همین کار را می‌کند، می‌گوید قمه بزنید، گریه بکنید، سینه بزنید، اربعین حتما پیاده بروید کربلا، شعائر خیلی مهم است مبادا یک روضه تعطیل بشود!

اما از آن طرف یک مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل از این جریان درنمی‌آید، یک فریاد علیه عربستان از اینها بلند نمی‌شود.

کاری به این چیزها ندارند. در راه اسلام یک کشته ندادند، در صورتی که در جبهه همه آنهایی که زیارت عاشوراخوان بودند جلوی دشمن ایستادند؛ مدافعین‌ حرم همه گریه‌کن و هیئتی هستند. دشمن این را فهمیده و با گرفتن بُعد حماسی عاشورا قصد دارد مسیر را عوض کند

 

 

Template Design:Dima Group