سلوک حسینی 7 / شعائر و تبعیت از مراجع

سلوک حسینی 7

 

شعائر و تبعیت از مراجع

دشمن برنامه جدی ریخته است برای اینکه پیروان سیدالشهدا علیه السلام و محبین اهل بیت را خصوصاً جماعت کثیر هیئتی را به سمت و سوی ببرد که از سلوک حسینی درست خارج بشوند.

یکی از بهترین وسائل برای رسیدن به کمال و رضایت خدا برگزاری روضه‌ها و جلسات عزاداری و در یک کلام شعائر مذهبی است. شعائر یعنی فلش، نشانه‌، تابلوهایی که انسان را به سمت مقصد اصلی و هدف هدایت می‌کند. شعائر هدف نیست. شعائر مذهبی که از مهم ترینش شعائر حسینی علیه السلام است دارد مسیر را به ما نشان می دهد.

زمانی که شعائر، هدف بشود، انحراف آغاز می‌شود. روزی شعائر مذهبی می‌گوید زنجیر بزنید. ممکن است روزی همین شعائر مذهبی بگوید زنجیر نزنید. مثل قمه زدن که روزگاری جزء شعائر بود اما امروزه مراجع آن را وهن می‌شمارند که باعث ایجاد تصویر بد از شیعه در میان ملت‌ها و مذاهب دیگر می‌شود. .

آیت‌الله مطهری رحمت‌الله‌علیه در کتاب خود چنین نقل می‌کند:
«در سال‌هایی که در قم بودیم یادم هست که در آنجا هم یک نمایش‌ها و شبیه‌های خیلی مزخرفی در میان مردم بود. سالهای اول مرجعیت مرحوم آیت‌الله بروجردی رضوان‌الله‌علیه بود که قدرت فوق‌العاده داشتند. اول محرم پیش ایشان رفتند گفتند که وضع شبیه‌خوانی ما این‌جور است. دعوت کردند، تمام رؤسای هیئت‌ها به منزل ایشان آمدند، از آن‌ها پرسیدند شما مقلد کی هستید؟

همه گفتند ما مقلد شما هستیم، فرمودند: اگر مقلد من هستید، فتوای من این است که این شبیه‌هایی که شما به این شکل درمی‌آورید حرام است. با کمال صراحت به آقا عرض کردند که آقا ما در تمام سال مقلد شما هستیم، الّا این سه چهار روز که ابداً از شما تقلید نمی‌کنیم! گفتند و رفتند و به حرف مرجع تقلیدشان اعتنا نکردند. خوب این نشان می‌دهد که هدف، امام حسین (ع) نیست، هدف اسلام نیست.»

مثل اینکه هدف ما این باشد که این حسینیه باید سرپا باشد به هر قیمتی؛ ما باید در مقابل این انحراف بزرگ سکوت کنیم که حرف مراجع و رهبر را حساب نمی کنند؟ به اسم امام حسین و کربلا کربلا
کربلا سر همین موضوعات پیش آمد.

سلیمان بن صُرَد خزاعی جزء اولین افرادی بود که برای امام حسین (ع) نامه نوشت و او را به کوفه دعوت کرد اما از نایب امام زمانش حضرت مسلم (ع) فرمان‌برداری نکرد و باعث شد قیام مسلم به شکست منجر شود و حماسه عاشورا به وقوع انجامد.

مراجع نواب امام زمان علیه السلام هستند. اگر ما هم ادعای دینداری کنیم و حرف نواب امام زمان علیه السلام که امروز مذاجع و در راس آنها رهبری است گوش ندهیم همانند کاری است که سلیمان بن صرد خزاعی با حضرت مسلم (ع) انجام داد کرده‌ایم. او دم از دین میزد اما حرف گوش نداد کربلا درست شد.

 

Template Design:Dima Group