سلوک حسینی 8 / بُعد سیاسی 1

سلوک حسینی 8

 

بُعد سیاسی 1

وارد بعد سیاسی کربلا می‌شویم که درحقیقت ورق دیگر بعد حماسی کربلاست .اونی که با امام حسین(ع) زندگی میکند ،سلوک حسینی دارد اصلا نمی تواند با ظالم سازش کند .چه در حیطه فردی،چه در حیطه اجتماعی .اجتماعی که بدتر .
این همه الان عربستان دارد یمن را می زند،ما سکوت می کنیم؟ تو اسرائیل چقدر آدم کشته ،چقدر بچه کشته ؟
آمریکا خودش چقدر خون گردنش هست؟

بهترین راه برای درک این بُعد هم مطالعه تاریخ و بالاخص ،تاریخ خود امام حسین(ع) و خطبه هایی که خود سیدالشهدا تو مسیر خواندند. خود روز عاشورا حضرت یک خطبه خیلی طوفانی دارد که می فرماید:
… مرا بین دو چیز قرار داده .بَيْنَ السِلةَوَالذِلَة .

مرا بین جنگیدن وذلت قرار داده.یعنی یا باید بجنگم‌ ویا ذلت و سازش را بپذیرم و بروم با یزید بیعت کنم.
بحث کاملا بحث سیاسیه دعوا سر بیعت با یزید هست.
وهيهات مِنا الذِله .
هیهات از اینکه ما خانواده بخواهیم ذلت را بپذیریم. بخواهیم با ستمگر سازش کنیم
……….الله لنا

خدا ابا دارد از اینکه ما بخواهیم سازش کنیم با یزیدیان. پیغمبر ابا دارد و مومنون. یعنی کسی که اهل ایمان است .کسی که تو مسیر امام حسین هست.با ظالم سازش نمی کند .
فُجورُطابِتْ…….
دل های غیرتمند و جان های بزرگمنش این را برنمی تابد ،نمی پذیرد.
طاعة الئلام ……

که فرمانبری از فرومایگان اینها آدمهای پستی هستند ما برویم از آنها اطاعت کنیم؟
تو مدینه آن شبی که ولید حاکم مدینه حضرت را احضار کرد و گفت معاویه از دنیا رفته و شما باید با یزید بیعت کنید ،حضرت یک جمله فرمود :
وَمِثلِي لا يُبايعُ مِثلَهُ.

مثل من کسی که تو خط منه با مثل یزید که تو خط یزید هست هیچ دقت بیعت نمیکند .این خطبه ها را شما ورق می زنید ،تاریخ ورق می زنید، می بینید اصلا دعوا سر نماز و روزه و عبادات فردی نیست.کاملا دعوا سیاسی هست.
کاملا کربلا یه داستانه که علت اینکه امام حسین را کشتند کاملا سیاسی بوده.والا کسی نگفت نماز نخوان ،کسی نگفت روزه نگیر ‌کسی نگفت حدیث ،نه همه دعوا سراینه براین که تو به حکومت ما کاری نداشته باش.

یزید بالا سر حکومت باشد و شما بنشین کنار منبر رسول خدا برای ما حدیث بگو و حرف های عرفانی بزن.اصلا بحث شخص یزید نیست .بحث جریانی هست .مثلی یعنی هر که تو خط منه و مثل من فکر میکند.
لا يبايع مثلهُ……

الان هم همین هست‌شما بایدتو هیات تا صبح سینه بزنید کاری ندارد آمریکا. اما همچنین که عکس آقا را بزنید و همچنین که بخواهید از انقلاب دفاع کنید و همچنین که بخواهید مرگ بر آمریکا از دل حسینیه بکشید بیرون داستان شروع میشود.وباعث همین است که امام موسی صدر گفت:من حسینیه را حسینیه نمی دانم مگراینکه….

 

Template Design:Dima Group