فضائل حضرت فاطمه(س)/4
چرا زهرا نامیده شد
ابن عماره از پدرش روایت کرده؛ پرسیدم از ابی عبدالله(ع) از فاطمه که چرا “زهرا” نامیده شد؟
فرمود: «برای آنکه چون در محراب میایستاد، میدرخشید نور او برای اهل آسمان ها، همچنان که نور ستارگان برای اهل زمین میدرخشید.»
📚منبع
جُنةُ العاصمه، در بیان نام ها و کنیه ها و لقب های فاطمه(س)، میرجهانی طباطبایی، ص ۱۳۶
علل الشرایع، شیخ صدوق، ج ۱، ص ۱۸۱
بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۴۳، ص ۱۲
معانی الاخبار، شیخ صدوق، ص ۶۴
نور فاطمه(س) بر علی(ع) تجلی میکرد
أَبُو هَاشِمٍ الْعَسْكَرِيُّ سَأَلْتُ صَاحِبَ الْعَسْكَرِ ع لِمَ سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءَ ع فَقَالَ: «كَانَ وَجْهُهَا يَزْهَرُ لِأَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ ع مِنْ أَوَّلِ النَّهَارِ كَالشَّمْسِ الضَّاحِيَةِ وَ عِنْدَ الزَّوَالَ كَالْقَمَرِ الْمُنِيرِ وَ عِنْدَ غُرُوبِ الشَّمْسِ كَالْكَوْكَبِ الدُّرِّي.»
ابو هاشم عسكرى گويد:
از امام حسن عسكرى(ع)،پرسيدم: چرا حضرت فاطمه(س) را زهرا ناميدند؟
فرمود: «زيرا چهره او براى اميرالمؤمنين در اوّل روز مانند آفتاب روشن و به هنگام زوال [ظهر] مانند ماه درخشان و به هنگام غروب آفتاب مانند ستاره مىدرخشيد.»
📚منبع
بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج ۱۶، ص ۴۳
فاطمیه مأثور، حجةالاسلام شیخ محسن حنیفی، ص ۷
این قبه زهرا، برای فاطمه(س) است
الْحَسَنُ بْنُ يَزِيدَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام لِمَ سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءَ قَالَ لِأَنَّ لَهَا فِي الْجَنَّةِ قُبَّةً مِنْ يَاقُوتٍ حَمْرَاءَ ارْتِفَاعُهَا فِي الْهَوَاءِ مَسِيرَةُ سَنَةٍ مُعَلَّقَةً بِقُدْرَةِ الْجَبَّارِ لَا عِلَاقَةَ لَهَا مِنْ فَوْقِهَا فَتُمْسِكَهَا وَ لَا دِعَامَةَ لَهَا مِنْ تَحْتِهَا فَتَلْزَمَهَا لَهَا مِائَةُ أَلْفِ بَابٍ عَلَى كُلِّ بَابٍ أَلْفٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ يَرَاهَا أَهْلُ الْجَنَّةِ كَمَا يَرَى أَحَدُكُمُ الْكَوْكَبَ الدُّرِّيَّ الزَّاهِرَ فِي أُفُقِ السَّمَاءِ فَيَقُولُونَ هَذِهِ الزَّهْرَاءُ لَفَاطِمَةُ.
حسن بن یزید میگوید به امام صادق علیهالسلام عرضه داشتم چرا فاطمه زهرا، زهرا نامیده شد؟ ﺣﻀﺮت ﻓﺮﻣﻮد:
«زیرا برای فاطمه علیهاالسلام قبّهای از یاقوت سرخ در بهشت وجود دارد که بلندای آن قبّه به قدر یک سال راه است و به قدرت حق تعالی در میان هوا ایستاده است و برای آن هزار دَر است و برای هر دَری هزار ملک ایستاده است، آن قبّه را اهل بهشت مانند شما که ستارگان را در آسمان مشاهده میکنید، میبینند. پس میگویند که: این قبّهی زهرا (نورانی) از آن فاطمه ﺍﺳﺖ.»
📚منبع
مناقب آل ابیطالب، ابن شهر آشوب، ج ۳، ص ۳۳۰
فاطمیه مأثور، حجةالاسلام شیخ محسن حنیفی، صفحه ۱۰
معرفی حضرت زهرا(س) به امیرالمومنین(ع) در خطبه مفاخره
صدّیقه طاهره، حضرت فاطمه(س) در خطبه مفاخره، در عباراتی خود را این گونه معرفی میکند:
«انا ثمرۀُ فُؤادِهِ [فؤادِ النّبی(ص)] و عُضوٌ مِن اَعضائِهِ و غُصنٌ مِن اَغصانِهِ. .. انا اِبنۀُ سدرۀِ المنتهی. .. اَنَا الشَجَرۀُ الّتی تخرُجُ آکلُها، اَعنی الحسنَ(ع) و الحسینَ(ع)
من میوه قلب پیامبر(ص) و عضوی از اعضای او و شاخهای از شاخههای آن هستم. من دختر سدرةالمنتهی هستم. من درختی هستم که میوههایش خارج میگردد؛ منظورم حسن(ع) و حسین(ع) است.»
📚منبع
الروضةفی فضائل امیرالمؤمنین، شاذان بن جبرئیل، ص ۸۰
هر وقت به او نگاه میکردم رنجها و اندوه هایم بر طرف میشد
امیرالمؤمنین علی(ع) میفرماید: «به خدا سوگند (در سراسر زندگی مشترک با فاطمه ـ علیهاالسلام ـ) تا آنگاه که خدای عزیز و جلیل او را قبض روح فرمود هرگز او را خشمگین نساختم و بر هیچ کاری او را اکراه و اجبار نکردم و او نیز مرا هرگز خشمگین نساخت و نافرمانی من نکرد؛ هر وقت به او نگاه میکردم رنجها و اندوه هایم بر طرف میشد.»
📚منبع
کشف الغمه، علی بن عیسی اربلی، ج۱، ص۴۹۲
شناخت حضرت فاطمه سلام الله علیها
قال الصادق(ع):
«مَن عَرَفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعرِفَتِها فَقَد أدرَکَ لَیلَةَ القَدرِ
هر که فاطمه(س) را ، آن گونه که سزاوار است، بشناسد، بی تردید شب قدر را درک کرده است.»
📚منبع
بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ۴۳، ص ۶۵
اى فاطمه! خدا به سبب غضب تو غضبناک و با رضایت تو راضى مىشود
روایت منقول از پیامبر(صلى الله علیه وآله):
«یا فاطمةُ إنّ اللهَ یَغضِبُ لِغَضَبِکِ و یَرضى لِرضاکِ»
«اى فاطمه! خدا به سبب غضب تو غضبناک و با رضایت تو راضىمى شود.»
📚منبع
المستدرک علی الصحیحین، حاکم نیشابوری، ج۳، ص۱۵۴
شفاعت به غاصب حق فاطمه(س) نمیرسد
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرمایند:
«ای فاطمه! اگر تمام پیامبرانی که خدا برانگیخته و تمام فرشتگانی که مقرب درگاه خود گردانده است، برای هر کینه توزی که حق تو را غصب نموده است، شفاعت کنند، هرگز خدا او را از آتش [دوزخ] خارج نمیسازد.»
📚منبع
بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۷۶، ص۳۵۴