شأن حضرت فاطمه(س)
هر کس دخترم فاطمه(س) را دوست بدارد
عَنْ سَلْمَانَ الْفَارِسِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: «يَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِي فَهُوَ فِي الْجَنَّةِ مَعِي وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِي النَّارِ يَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ عَليهاسَلام يَنْفَعُ فِي مِائَةِ مَوْطِنٍ أَيْسَرُ تِلْكَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ وَ الْقَبْرُ وَ الْمِيزَانُ وَ الْمَحْشَرُ وَ الصِّرَاطُ وَ الْمُحَاسَبَةُ فَمَنْ رَضِيَتْ عَنْهُ ابْنَتِي فَاطِمَةُ عَليهاسَلام رَضِيتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِيتُ عَنْهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَيْهِ فَاطِمَةُ عَليهاسَلام غَضِبْتُ عَلَيْهِ وَ مَنْ غَضِبْتُ عَلَيْهِ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ يَا سَلْمَانُ وَيْلٌ لِمَنْ يَظْلِمُهَا وَ يَظْلِمُ ذُرِّيَّتَهَا وَ شِيعَتَهَا.»
سلمان میگويد: رسول خدا صلیاللهعليهوآله فرمود: «ای سلمان هر که دخترم فاطمه را دوست بدارد در بهشت در کنار من خواهد بود و هر که او را دشمن بدارد در آتش جهنم خواهد بود. ای سلمان دوستی فاطمه عليهاسلام در صد جايگاه به حال انسان سودمند است که راحتترين آنها عبارتاند از: مرگ، قبر، ميزان، سنجش، محشر و پل صراط و هنگام محاسبه اعمال؛
پس دخترم فاطمه عليهاسلام از هرکس راضی باشد، من از او خشنود میشوم و هر کس من از او راضی شوم خدا از او خرسند خواهد بود و هرکس فاطمه عليهاسلام از او خشمگين باشد، من بر او خشم میکنم و هر کس من بر او خشم کنم، خداوند بر او غضب میکند. ای سلمان وای بر کسی که به فاطمه عليهاسلام و به فرزندان و شيعيانش ظلم و ستم کند!»
📚منبع
بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۲۷، ص۱۱۶
فاطمیه ماثور، حجة الاسلام شیخ محسن حنیفی، صفحه ۳۱
بزرگوارترین فرد از منظر حضرت رسول(ص)
از حضرت محمد مصطفی(ص)نقل شده:
«اگر نیکـویی میخـواست شخصـیتی بـه خـود بگیرد آن شـخص فـاطمه بـود، بلکـه او بزرگـتر اسـت.همانـا دخـترم فـاطمه در نژاد و بزرگواری و کرامت و بخشش، بهترین فرد بر روی زمین بود.»
📚منبع
فرائد السمطین، ابراهیم بن محمد جوینی، ج۲، ص۶۸
همانا من بوی بهشت را از او استشمام می کنم
بنا به آنچه در روایات شیعه و اهل سنت دربارهی رفتار پیامبراکرم(ص) با دخترش حضرت فاطمه(س) وارد شده نشان دهندهی امتیازات خاصی است که در میان مخلوقات تنها و تنها به آن حضرت اختصاص دارد و بس.
پیامبراکرم(ص) کرارا چهره، دستان و سینهی صدیقه کبری(س) را میبوسید به طوری که یکی از زنان این رفتار را ناپسند شمرد.
حضرت در رد گفته ی جاهلانه اش فرمود:
«هیچ چیز مرا از آن بازنمیدارد، همانا من بوی بهشت را از او استشمام میکنم زیرا که او حوریهای است انسان نما.»
و هرگاه بر پدر بزرگوارش وارد میشد به احترام، تجلیل و بزرگداشت و تکریم آن حضرت از جای بر میخواست.(۱)
هرگاه عزم سفر میکرد آخرین فردی را که وداع مینمود دخترش فاطمه(س) بود و در بازگشت از سفر اولین فردی را که برای دیدارش میرفت دخترش فاطمه(س) بود. (۲)
📚منبع
مقتل مقرم، امتیازات حضرت زهرا(س)، ص ۶۸
(۱) کشف الغمه، اربلی، ص ۱۳۶
(۲) مناقب، ابن شهر آشوب ج ۲، ص ۹۵
مستدرک حاکم، ج ۳، ص ۱۵۶
خانه فاطمه سلام الله علیها
از انس بن مالک و بُرَیده نقل شده است که رسول خدا(ص) این آیه را خواند:
«فِی بُیُوت أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ»
«در خانهای که خداوند اجازه داده است که بالا برده شود (رفیع گردد) و نام خداوند در آنها برده شود.»(۱)
مردی برخاست و عرض کرد: ای رسول خدا! این خانهها که خداوند این چنین وصفشان نموده کدام خانههایی است؟ فرمودند: «خانههای پیامبران.»
ابوبکر برخاست و عرض کرد: ای رسول خدا! این خانه هم از آن خانههاست؟ خانه فاطمه و علی؟ فرمودند: «بله از بهترین آنهاست.»
چرا بهترین خانه نباشد خانهای که اهل بیت پیامبر(ص)، علی(ع)، فاطمه(س) و حسنین علیهم السلام در آن زندگی میکنند. خانهای که نه ماه پیامبر(ص) میآمد درب آن خانه موقع نماز صبح و میفرمود: «همانا خدا اراده فرموده است که رجس و پلیدی را از شما اهل بیت(ع) دور کند و شما را پاکیزه قرار دهد.»(۲)
📚منبع
(۱) سوره نور، آیه ۳۸
(۲) سوره احزاب، آیه ۳۳
الدّرالمنثور، سیوطی، ج ۵، ص ۵۰
روح المعانی، آلوسی، ج ۱۸، ص ۱۴۷
مجمع البیان، شیخ طبرسی، ج ۷، ص۱۴۴
مصائب الاولیا (مقتل چهارده معصوم)، اصغر تاجیک ورامینی، ج ۱، ص ۱۳۸
سخن فاطمه (س) مايهی نشاط قلب پيامبر(ص)
فاطمه (س) فرمودند: هنگامی كه اين آيه (۶۳ نور) نازل گرديد: «لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضاً.»
«دعوت پيامبر را در ميان خود مانند دعوت بعضی از شما نسبت به بعضی ديگر تلقّی نكنيد.» (يعنی پيامبر (ص) را با احترام صدا كنيد.)
من رسول خدا (ص) را با جمله «ای رسول خدا» صدا میزدم، ولی آن حضرت مايل بود كه به او بگويم: «ای پدر!» سه بار چيزی نفرمود تا اينكه به من رو كرد و فرمود:
«يا فاطِمَةُ اِنَّها لَمْ تُنْزَلْ فِيكِ، وَ لا فِي اَهْلِكِ وَ لا نَسْلِكِ، وَ اَنْتِ مِنّيِ وَ اَنَا مِنْكِ، اِنَّما نَزَلَتْ فِي اَهْلِ الْجَفاءِ وَ الْغِلَظَةِ مِنْ قُرَيْشٍ، اَصْحابِ الْبَذْخِ وَ الْكِبْرِ.»
«ای فاطمه! اين آيه در مورد تو و خاندان و نسل تو نازل نشده و تو از من هستی و من از تو میباشم، بلكه اين آيه در مورد افراد بیمهر و خشن قريش، همان افراد متكبّر و خودخواه نازل شده است.»
سپس فرمود:
«قُولِي لِي يا اَبَهْ! فَاِنَّها اَحْيي لِلْقَلْبِ، وَ اَرْضي لِلرَّبِّ.»
«به من بگو ای پدر! كه اين گونه سخن تو، قلب مرا زندهتر می كند (برای قلب من نشاط انگيزتر است) و خدا را خشنودتر میسازد.»
📚منبع
بیت الاحزان، شیخ عباس قمی، ص۳۷
توصیف فاطمه زهرا(س)
«ابن جوزی» عالم برجسته اهل سنت درباره عظمت و مقام والای حضرت زهرا سلام الله علیها مینویسد:
شگفتا که خداوند در ضمن آیات سوره انسان(که در مدح امیرالمؤمنین و حضرت زهرا علیهماالسلام است) نعمتهای بهشتی از جمله پوشیدنیها، نوشیدنیها، خوردنیها، قصور و چشمههای جاری سخن گفته اما از حوریان بهشتی که برترین لذات و نعمتهای بهشتی است، سخنی نگفته است و دلیل این امر رعایت احترام فاطمه سلاماللهعلیها است، و کسی که فاطمه زهرا سلاماللهعلیها را توصیف میکند، دیگر نامی از حور نمیبرد.»
📚منبع
التبصره، ابن جوزی، ج۱، ص۴۵۴
فاضل ترین زنان بهشت
«انس بن مالک» روایت کرده که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: «بهترین زنان عالم مریم بنتِ عمران و آسیه بنت مزاحم و خدیجه بنت خُوَیْلِد و فاطمه بنت محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم هستند.»
📚منبع
اسدالغابه، ابن اثیر، ج ۵، ص ۴۳۷