حضرت فاطمه معصومه(س) از زبان علما و اندیشمندان
امام خمینی(ره)
یکی از شاگردان امام خمینی(ره) میگوید:
زمانی که امام در صحن بزرگ حضرت معصومه علیهاالسلام تدریس میفرمودند، هر روز بعد از درس به حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام مشرف میشدند. این برای هر طلبه ممکن نبود. حتی من سراغ ندارم که مراجع بزرگ هم هر روز به زیارت حضرت معصومه علیها السلام مشرف شوند.
امام تا وقتی که در قم بودند، به طور مرتب هر روز پس از درس صبح و گاهی هم پس از درس عصر، به حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام مشرف میشدند.
📚منبع
پا به پای آفتاب، حجت الاسلام و المسلمین احمد صابری همدانی، ج ۳، ص ۲۷۱
آیت الله جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی درباره شخصیت بزرگوار حضرت فاطمه معصومه(س) میفرمایند: امام هشتم علیهالسلام در تجلیل از خواهرش ـ حضرت معصومه علیهاالسلام ـ مستقیماً دخالت کرده و زیارت مأثور برای او دارد. فرمود: «خواهرم را زیارت کنید.»
تمام این برکات ۱۲۰۰ سالهای که از این بانو به امت اسلامی رسیده به خاطر وجود قبر او در این شهر است و نشانگر آن است که حیات و ممات اینها یکسان است. به زیارت این بزرگوار بسنده کردن، حداقلِ آن است. اینها به علوم زیادی اِشراف دارند و خیلی چیزها یاد میدهند، خیلی مشکل هم حل میکنند. کرامت واقعی آنها در این نیست که چهار تا مریض را شفا میدهند یا مشکل مالی کسی را برطرف میکنند. کرامت واقعی آن حضرت در این است که بیابانی خشک و غریب، به برکت وجود او میشود، چیزی همانند حوزه کهن سال نجف.
📚منبع
فصل نامه فرهنگ زیارت، مركز تحقيقات حج، شماره ۷، ص ۱۴۲
آیت الله مرعشی نجفی(ره)
آیت الله مرعشی نجفی رحمةالله درباره اهتمام خود به زیارت حرم حضرت معصومه علیهاالسلام گفتهاند: شصت سال است که هر روز من اولین زائر آن حضرت هستم. از ایشان نقل است که فرمود: شبِ زمستانی بود که من دچار بیخوابی شده بودم. خواستم به حرم بروم، دیدم بیموقع است آمدم خوابیدم.. در عالم خواب دیدم خانمی وارد اتاق شد و به من فرمود: «سید شهاب! بلند شو و به حرم برو. عدهای از زوار من در پشت دربِ حرم دارند از سرما هلاک میشوند؛ برو آنها را نجات بده.»
من به طرف حرم به راه افتادم. وقتی پشت درب شمالی حرم رسیدم، دیدم در میدان آستانه، عدهای از زوار پاکستانی یا هندی با لباسهای مخصوص خودشان از شدت سرما میلرزند. درب حرم را زدم حاج آقا حبیب که جزو خدام حرم بود با اصرار من در را باز کرد و ابتدا من و آنها پشت سرم وارد حرم شدند.
📚منبع
فصل نامه فرهنگ زیارت، مركز تحقيقات حج، شماره ۷، ص ۸۸
آیت الله العظمی بروجردی(ره)
روزی جمعی از علما در محضر آیت الله بروجردی بودند که دو نفر از فرستادگان پادشاه عربستان به خدمت ایشان رسیدند و هدایایی به همراه داشتند که میان آنها قطعهای از پرده خانه خدا بود. ایشان از میان هدایا، پرده کعبه را برداشت و به چشم کشید و فرمود: «بقیه را برگردانید.» آنان گفتند: پادشاه عربستان، وقت ملاقات میخواهد.» فرمود: «فعلاً وقت ملاقات ندارم.»
علمای اطراف به آیت الله بروجردی گفتند: آقا! خوب بود وقت ملاقات میدادید. چرا که چه بسا اگر چنین اجازهای بدهید موجب شود که قبور چهار امام که غریبانه در قبرستان بقیع جای دارند، تبدیل به بارگاه شود. آیت الله بروجردی در پاسخ فرمود: علت نپذیرفتن من این است که از عمهام حضرت معصومه علیهاالسلام خجالت کشیدم چرا که او وقتی در این شهر به دیدنم میآمد، میبایست ابتدا به زیارت عمهام فاطمه معصومه علیهاالسلام میرفت.
📚منبع
فصل نامه فرهنگ زیارت، مركز تحقيقات حج، شماره ۷، ص ۵۳
آیت الله بهجت(ره)
فرزند آیت الله بهجت درباره اهتمام ایشان به زیارت حرم حضرت معصومه(س) میگوید: ایشان از وقتی که به قم مشرف شدند، یعنی از حدود سالهای ۱۳۳۵، هر روز حرم میرفت حتی وقتی منزلشان از حرم دور بود، از آنجا ایشان میآمد برای حرم و درس.
ایشان به زیارت حرم حضرت معصومه(س) مقید بود و بیشتر از یک ساعت و نیم در حرم حضرت معصومه(س) به سر میبرد و زیارت جامعه و زیارت امین الله ـ این زیارتهای مأثوره ـ را میخواند.
📚منبع
فصل نامه فرهنگ زیارت، مركز تحقيقات حج، شماره ۷، ص ۶۴
ملاصدرای شیرازی(ره)
محدث قمی درباره توجه ملاصدار به زیارت حرم حضرت معصومه(س) و توسل به آن حضرت مینویسد:
بدان که چنان که از بعضی از اساتید خود شنیدم، مرحوم ملاصدرا به واسطه بعضی گرفتاریها، از مکان خود به دارالایمان قم، که حرم آل محمد و اهل بیت علیهمالسلام است مهاجرت کرد و به حکمِ: «آنگاه که فتنهها و بلایا فراگیر شد، پس بر شما باد به قم و اطراف و نواحی آن؛ چرا که بلایا از آن، برداشته شدهاست.» پناه برد به روستایی از روستاهای اطراف قم که در چهار فرسخی قم واقع است و نامش کهک میباشد، و گاهی که برخی از مطالب علمی بر او مشکل میشد، از کهک به زیارت حضرت سیده جلیله فاطمه معصومه علیهاالسلام مشرف میشده، و از آن حرم، فیض بر او افاضه میشده است. (۱)
استاد حسن زاده آملی درباره این سخن پیرامون ملاصدرا مینویسد:
جناب استادم «علامه رفیعی قزوینی» در اولِ رسالهای که درباره حرکت جوهری نوشته، فرمود: در حاشیه «اسفارِ» خطی که به خط مرحوم «میرزا علی اکبر حِکمی یزدی» است، به نقل از ملاصدرا آمده است: هنگامی که این مطالب را در این مقام مینویسم، در کهک که یکی از روستاهای قم است میباشم. پس به زیارت دختر موسی بن جعفر علیهمالسلام به قم رفتم تا از آن بانو کمک بطلبم و این زمان روز جمعه بود. پس با یاری خدای تعالی این موضوع برای من کشف شد. (۲)
📚منبع
(۱) تفسیر القمی، علیبنابراهیم قمی، ج ۲، ص ۶۱۸
(۲) اتحاد عاقل به معقول، حسن زاده آملی، ص۱۱۷