سلسله مباحث کوتاه #سلوک_حسینی؛ مطلب شماره ۹

سلسله مباحث کوتاه #سلوک_حسینی

🖋دکتر حسین محمدی فام
🔻 مطلب شماره ۹

🔰 ابعاد داشتن کربلا / ۸
☑️ بعد سیاسی / ۲

📌در جلسه قبل گفتیم بهترین راه درک سیاسی بودن حادثه کربلا #مطالعه_تاریخ_و_خطبه‌های حضرت است. یکی از معروف‌ترین آنها خطبه‌ای است که اباعبدالله هنگامی که به منزلگاه «بیضه» رسیدند در جمع یاران خود و سپاه حرّ، پس از حمد و ثناى الهى چنین فرمودند:
«أَیُّهَا النّاسُ؛ إِنَّ رَسُولَ اللّهِ (صلى الله علیه وآله) قالَ: «مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلاًّ لِحُرُمِ اللهِ، ناکِثاً لِعَهْدِ اللهِ، مُخالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللهِ، یَعْمَلُ فِی عِبادِاللهِ بِالاِثْمِ وَ الْعُدْوانِ فَلَمْ یُغَیِّرْ عَلَیْهِ بِفِعْل، وَ لاَ قَوْل، کانَ حَقّاً عَلَى اللهِ أَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ». ألا وَ إِنَّ هؤُلاءِ قَدْ لَزِمُوا طاعَةَ الشَّیْطانِ، وَ تَرَکُوا طاعَةَ الرَّحْمنِ، وَ اَظْهَرُوا الْفَسادَ، وَ عَطَّلُوا الْحُدُودَ وَاسْتَأْثَرُوا بِالْفَیءِ، وَ أَحَلُّوا حَرامَ اللّهِ، وَ حَرَّمُوا حَلالَ اللّهِ، وَ أَنَا أَحَقُّ مَنْ غَیَّرَ. (۱)
ای مردم؛ همانا رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: «هرکسی که پادشاه ستمکاری را که حرام‌های الهی را حلال می‌کند، عهد و پیمان خدا را می‌شکند، سنت پیغمبر خدا را مخالفت می‌کند، بین مردم با ظلم و ستم و دشمنی رفتار می‌کند، ببیند و علیه او چه با عمل چه با زبان قیام نکند، این حق بر خدا واجب است که هرجا پادشاه ستمکار را می‌برد این فرد را هم ببرد.» این جماعت #ملازم_اطاعت_شیطان شده‌اند و اطاعت خدا را ترک کرده‌اند، و فساد را علنی کرده‌اند، و حدود الهی را تعطیل کرده‌اند و بیت‌المال را چپاول می‌کنند، و حرام خدا را حلال کرده‌اند و حلال خدا را هم حرام کرده‌اند، و من از هر کس دیگری مستحق‌تر هستم که علیه اینان قیام کنم.

✳️ امام حسین علیه‌السلام برای این باور با خانواده خود علیه ظلم قیام کرد اما امروزه عده‌ای می‌گویند نباید در هیئات حرف سیاسی زد و نباید علیه ظلم جهانی که باعث ناامنی و کشتار مردم شده شعار داد. ❗️این انحراف از مسیر امام حسین (ع) است. برخی هم بر این باورند که در کشور خودمان هم ظلم می‌شود، چرا برای دیگران فقط فریاد بزنیم؟ که در جواب اینها می‌گوییم شما وظیفه دارید هرجا ظلم هست فریاد بزنید و مطالبه کنید؛ اما ابتدا مطمئن شوید که ظلم است و بازی رسانه‌ای نیست.
❌ متأسفانه گاهی دیده می‌شود برخی هیئتی‌ها اهل ظلم می‌شوند؛ ظلم نه در معنی کلان! ظلم به همسر به فرزند، به همسایه، در محل کار و… اینها همه مصداق ظلم و حق‌الناس است؛ که در آینده در بُعد اخلاقی کربلا به آن می‌پردازیم.

💢 حضرت در این خطبه نشانه‌های یزیدیان را این‌گونه می‌شمرد:
⬅️ قدْ لَزِمُوا طاعَةَ الشَّیْطانِ: ملازم شیطان شدند. گاهی ممکن است خطا کنیم اما گاهی شیطان کاری می‌کند که ملازم طاعتش شویم. (ملازم به گناه نشویم)
⬅️ و تَرَکُوا طاعَةَ الرَّحْمن: اطاعت خدا را رها کردند. (عاشق ارباب باید اهل عبادت و طاعت باشد)
⬅️ و اَظْهَرُوا الْفَسادَ: فساد را علنی کرده‌اند. درحالی که دیده می‌شود در هیئات و دسته‌های سینه‌زنی #به_بهانه_عزاداری و جذب جوانان، بستر گناه فراهم می‌شود. (نباید اجازه دهیم زیر پرچم امام حسین (ع) فساد و گناه شود)
⬅️ و عَطَّلُوا الْحُدُودَ: حدود الهی را تعطیل کردند. (حدود الهی برای اهالی هیات مهم است)
⬅️ واسْتَأْثَرُوا بِالْفَیءِ: کسانی که بیت‌المال را خوردند. (هیأتی‌ها اولین گروه باشند که برای حق مردم، بیت المال و . . . مطالبه می‌کنند)
⬅️ و أَحَلُّوا حَرامَ اللّهِ: حرام خدا را حلال کردند. (حتی دروغ هم حرام است و نباید در هیئت جایی داشته باشد)
⬅️ و حَرَّمُوا حَلالَ اللّهِ: و حلال خدا را حرام کردند. (خشک مقدس نشویم که حلالها را حرام کنیم)

🟠 اینها نکات مهمی است که برای اینکه همچنان در راه امام حسین (ع) بمانیم باید رعایت و به یکدیگر گوشزد کنیم.

 

📚منبع
1ـ تاریخ طبرى، ج 4، ص 304 ؛ کامل ابن اثیر، ج 4، ص 48 ؛ فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 144-145

#حضرت_امام_حسین_ع
#سلوک_حسینی

Template Design:Dima Group