سلسله مباحث کوتاه #سلوک_حسینی؛ مطلب شماره ۱۰

سلسله مباحث کوتاه #سلوک_حسینی

🖋دکتر حسین محمدی فام
🔻 مطلب شماره ۱۰

🔰 ابعاد داشتن کربلا / ۹
☑️ بعد سیاسی / ۳

✳️ پس از آنکه امام حسین علیه‌السلام آن سخنان راجع به بیعت با یزید را به والی مدینه گفت، مروان ایشان را در کوچه‌های مدینه دید و گفت: چرا با خلیفه بیعت نمی‌کنی؟ با این کار خودت را به کشتن می‌دهی. حضرت در جواب او فرمود: «اناللَّه و انا الیه راجعون و علی الاسلام السّلام، اذ قد بُلیت الامةُ براع مثل یزید» (۱)
باید با اسلام، خداحافظی کرد و بدرود گفت؛ آن وقتی که حاکمی مثل یزید بر سر کار بیاید و اسلام به حاکمی مثل یزید، مبتلا گردد!

🟠 در اینجا می‌بینیم که صحبت نماز و روزه نیست، صحبت خلافت و رهبری جامعه اسلامی است که به دست یک شارب الخمر فاسق که فسق علنی می‌کند افتاده است. مورخان آورده‌اند که او نخستین خلیفه‌ای بود که آشکارا شراب می‌نوشید و زنان خواننده و نوازنده را نزد خود نگه می‌داشت و برای لذت بردن، سگ‌ها و خروس‌ها را به جنگ همدیگر وا‌می‌داشت. (۲) حتی گروهی از مورخین سبب مرگ او را مستی بیش از حد ذکر کرده‌اند.

❗️امام حسین (ع) برای اینکه رهبری دنیای اسلام به دست چنین آدمی نیفتد حاضر شد از جان خود و خانواده و حتی شیره‌خواره‌اش بگذرد.
💢 اگر تاریخ اسلام را هم مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که تمامی جنگ‌ها، سیاسی و برای خلافت و رهبری بوده است. یکی از بزرگان اسلام می‌گوید: برای هیچ چیزی در اسلام به اندازه امامت شمشیر کشیده نشده. حضرت فاطمه (س) چون معتقد بود #خلافت باید در دست علی (ع) باشد آنقدر مورد ظلم و ستم قرار گرفت. در ماجرای فدک هم تنها به این دلیل که حکومت امام علی (ع) پشتوانه مالی نداشته باشد اقدام به قصب فدک کردند؛ وگرنه فضائل امیرالمؤمنین (ع) را می‌دانستند و به آن معتقد بودند.

💯⬅️ باید در هیئات درمورد #اسلام_سیاسی صحبت شود، باید تحلیل تاریخ و از آن مهمتر #تطبیق_تاریخ با زمان حال گفته شود. باید بدانیم چرا امام حسن (ع) به صلح با معاویه تن داد تا مبادا ما هم با رفتارمان ـ مانند شیعیان زمان امام حسن (ع) ـ رهبر اسلام را مجبور به صلح و سازش با آمریکا و اسرائیل کنیم. یا اگر هم بنا به مصلحت صلحی انجام شد آن را تحلیل کنیم و مطیع امر رهبر باشیم.
از این جهت اسلام سیاسی و تحلیل تاریخ اهل بیت (ع) و تطبیق آن با امروز از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهیم و از طرفی دشمن می‌خواهد که انجام نشود‌.

 

📚منبع
۱ـ اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى، النص، ص: ۲۴
۲ـ بلاذری، انساب الاشراف، ج‏۵، ص۲۹۷

#حضرت_امام_حسین_ع
#سلوک_حسینی

Template Design:Dima Group