سلسله مبحث کوتاه #سلوک_حسینی؛ مطلب شماره ۵

سلسله مبحث کوتاه #سلوک_حسینی

🖋دکتر حسین محمدی فام
🔻 مطلب شماره ۵

🔰 ابعاد داشتن کربلا / ۴
☑️ بعد حماسی / ۱

🔸در جلسات قبل بُعد خدامحوری کربلا را توضیح دادیم و در این جلسه به یکی دیگر از ابعاد مهم کربلا می‌پردازیم، بُعد حماسی کربلا. اگر کسی صادقانه به کتب تاریخی مراجعه کند می‌فهمد کربلا حماسه است. حماسه‌ای که گریه دارد، روضه دارد، سوگ دارد، اما اصل داستان حماسه است. این که هفتاد و دو نفر ـ نهایتاً صد و بیست نفر ـ در مقابل سی هزار نفر لشکر تا بن دندان مجهز ایستادند و جنگیدند یعنی حماسه. رجزهایی که اصحاب در نهایت شجاعت در برابر دشمن خوانده‌اند که کم‌سن‌ترین آنها حضرت قاسم علیه‌السلام است که می‌گوید: «ان تنکرونی فانا بن الحسن!» و همچنین حضرت عبدالله علیه‌السلام که در گودال می‌گوید: «یابن خبیثه اتقتل عمی؟» تماماً حماسه است. و مهمتر از همه حماسه‌ای است که اباعبدالله برپا کرد.
🔹در عیون اخبارالرضا آمده است: وفي عيون الأخبار عن البارقيّ: «مارأيتُ قطّ أربط جأشاً من الحسين! قُتل ولدُه وجميعُ أصحابه حوله، وأحاطت به الكتائب، فواللّه لكان يشدّ عليهم فينكشفوا عنه إنكشاف المعزى شدّ عليهم الأسد!». (۱) «در عیون اخبارالرضا از بارقی نقل شده: من شجاع‌تر از حسین (ع) ندیده‌ام! بچه‌هایش را کشتند، اصحابش را کشتند اما جوری به دشمن حمله می‌کرد، مثل وقتی که گرگ به گله گوسفند میزند. بعد همه فرار کردند.»

♨️این ظلم به کربلا است که جنگیدن امام حسین (ع) که اینطور از آن تعریف می‌کنند را نگوییم و فقط زمین خوردن امام حسین (ع) را بگوییم.

🔹ويقول السيّد ابن طاووس (ره) فيما يرويه: «.. ولقد كان يحمل فيهم، ولقد تكمّلوا ثلاثين ألفاً فيُهزمون بين يديه كأنّهم الجراد المنتشر!! ثمّ يرجع إلى مركزه وهو يقول: لا حول ولا قوّة إلّا باللّه!». (۲) «امام حسین (ع) حمله می‌کرد در حالی که یک تنه مانده بود مقابل سی هزار نفر لشکر دشمن. مثل ملخ از دور شمشیر امام حسین (ع) فرار می‌کردند. بعد دوباره برمی‌گشت نقطه اول و می‌گفت: لا حول و لا قوّة الا بالله.»

✳️وظیفه ما این است در جلسات و روضه‌ها در کنار بیان مصائبی که رخ داده، از #بعد_حماسی_کربلا هم صحبت کنیم، که اگر نکنیم به حماسه کربلا خیانت کرده‌ایم. وقتی به این بُعد حماسی پرداختیم در کنارش شهید نوروزی‌ها شکل می‌گیرند، شهید حججی‌ها رشد می‌کنند، که با خیال راحت برای امام حسین (ع) سر می‌دهند.
🔸دشمن در حال رصد است و می‌بیند بیشتر افرادی که در طول هشت سال جنگ تحمیلی مقابل دشمن ایستادند یا مدافعان حرم که بیرون از مرزها به جنگ دشمن رفته‌اند هیئتی ها بودند و هستند. به همین دلیل درصدد تخریب ابعاد هیئت برمی‌آید تا #بصیرت_جوانان_هیئتی را از بین برده تا جایی که از هیئت چیزی جز بازی و سرگرمی باقی نماند.

۱ـ مع الرکب الحسینی، ج ۱، ص ۴۱۵
۲ـ لهوف، ج ۱، ص ۷۰

#حضرت_امام_حسین_ع
#سلوک_حسینی

Template Design:Dima Group