روضه مجلس يزيد بن معاويه لعنت الله علیه از زبان امام رضا علیه السلام

روضه مجلس يزيد بن معاويه لعنت الله علیه از زبان امام رضا علیه السلام؛

 

عن الفضل بن شاذان، قال:
سمعت الرضا عليه السّلام يقول:

لمّا حمل رأس الحسين عليه السّلام الى الشّام أمر يزيد لعنه اللّه فوضع و نصبت عليه مائدة، فأقبل هو و أصحابه يأكلون و يشربون الفقّاع، فلمّا فرغوا أمر بالرأس فوضع فى طست تحت سريره و بسط عليه رقعة الشّطرنج و جلس يزيد لعنة اللّه يلعب بالشّطرنج و يذكر الحسين بن علىّ و أباه و جدّه و يستهزىء بذكرهم، فمتى قامر صاحبه تناول الفقّاع؛ فشربه ثلاث مرّات ثمّ صبّ فضلته على ما يلى الطّست من الارض، فمن كان من شيعتنا فليتورّع عن شرب الفقّاع و اللّعب بالشّطرنج و من نظر إلى الفقّاع أو إلى الشّطرنج فليذكر الحسين عليه السّلام و ليلعن يزيد و آل زياد، يمحو اللّه عزّ و جلّ بذلك ذنوبه و لو كانت بعدد النّجوم.

از فضل بن شاذان نقل است كه از امام رضا عليه السّلام شنيدم كه می گفت:

«وقتى سر امام حسين عليه السّلام را به شام بردند، يزيد – كه خدا نفرينش كند- دستور داد، آن را به نزدش نهادند و سفره اى برايش گستردند تا خود و يارانش خوردند و آب جو نوشيدند، هنگامى كه از غذا دست شستند، فرمان داد تا سر را در طشتى زير تختش نهادند و بر روى آن تخت، بساط شطرنج گستردند. يزيد- لعنة اللّه- نشسته بود و با شطرنج بازى می كرد و حسين بن على و پدر و جدّ او (رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله) را ياد می كرد و به سخره مى گرفت. هرگاه كه در قمار از دوستش می برد، آب جو به دست مى گرفت و شراب را مى نوشيد و ته ماندۀ آن را پيرامون طشت به زمين مى ريخت.
پس هركس كه از شيعيان ما باشد، بايد از نوشيدن آب جو و بازى با شطرنج خوددارى كند.
هركس كه چشمش به آب جو يا به شطرنج افتد و حسين عليه السّلام را ياد كند و يزيد و آل زياد را نفرين نمايد خداى عز و جلّ به خاطر اين كار، گناهان او را اگر چه به شمار ستارگان باشد، از ميان ببرد.

 

 

📚منبع
كتاب من لا يحضره الفقيه، شيخ صدوق، ج ٤، ص ٤١٩
عيون اخبار الرضا، شيخ صدوق، ج ٢، ص٢٢؛
كتاب المواعظ، شيخ صدوق، ص ١٣۱

Template Design:Dima Group