خصوصیات پیامبر اکرم(ص)

خصوصیات پیامبر اکرم(ص)

 

خلقیات پیامبر(ص)

هیچ وقت پا را جلو حاضران نکشید. (۱)

وقتی به مجلسی وارد می‌شد، در نزدیکترین جای مجلس می‌نشست. (۲)

پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) هر روز در آینه نگاه می‌کرد و موهای سرش را شانه می‌زد. آن‌ بزرگوار، گاهی نیز برای مرتب‌کردن موهای خود در آب نگاه می‌کرد. آن حضرت، نه تنها برای خانواده‌اش‌، بلکه برای یارانش نیز خویش را می‌آراست. روزی عایشه دید پیغمبر، قبل از رفتن نزد یارانش، در ظرف آبی نگاه می‌کند و موهای خود را منظم می‌سازد.

عایشه گفت: پدر و مادرم فدایت باد! در آب نگاه می‌کنی و موهایت را منظم می‌کنی؛ در حالی که تو پیامبر و بهترین خلق خدایی؟ خاتم انبیا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود: «خداوند دوست دارد هنگامی که بنده‌ای به سوی برادرانش می‌رود، خود را برای آنان منظم کند و بیاراید و زیبا سازد.» (۳)

تکیه نمی داد، گاهی بدون ردا و عمامه راه می‌رفت، وقت نزول وحی تبسم نمی‌کرد، نمی‌نشست و برنمی‌خاست مگر با ذکر خداوند، وقت برخاستن از مجلس استغفار می‌نمود، همیشه رو به قبله می‌نشست. (۴)

 

📚منبع
(۱) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۱۶، ص ۲۳۶
(۲) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۱۶، ص ۲۴۰
(۳) مکارم الاخلاق، شیخ طبرسی، ج۱، ص۳۲
(۴) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۱۶، ص ۲۵۸

 

 

پاداش كسى كه بر محمّد و آلش درود فرستد

ابن أبى حمزه گويد:
پدرم گفت: از امام صادق عليه‌السّلام معنى قول خداى عزّوجلّ إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً (همانا خداوند و فرشتگان او درود مى‌فرستند بر پيغمبر، اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، صلوات فرستيد بر او و سلام گوئيد بر وى سلام گفتنى- احزاب ۳۳: ۵۶) چيست؟

فرمود: «صلاة از خدا فرستادن رحمت است و از فرشتگان پاک و پاكيزه دانستن و از مردم دعا و طلب رحمت كردن است.»

و اما فرموده خداى عزّوجلّ: «وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً يعنى فرمان بردارى از او در آنچه فرمايد.»

گويد: به آن حضرت عرض كردم: پس چگونه بر محمّد و خاندانش درود فرستيم؟ فرمود: «شما مى‌گویيد: صلوات اللَّه و صلوات ملائكته و أنبيائه و رسله و جميع خلقه على محمّد و آل محمّد و السّلام عليه و عليهم و رحمة اللَّه و بركاته.»
«رحمت هاى الهى و درود فرشتگان او و پيامبران و فرستادگان وى و تمامى آفريدگانش بر محمّد و خاندان او باد، و سلام و رحمت و بركات خداوند بر آن بزرگوار و بر ايشان باد.»

گويد: عرضه داشتم، پاداش كسى كه بر محمّد و آلش با اين تحيّت‌ها درود فرستد چيست؟ فرمود: «بخدا سوگند، مانند پاكى و بی‌گناهى روزى كه متولد گشته، از گناهان بيرون آيد.»

 

📚منبع
معانی الاخبار، شیخ صدوق، ج۲، باب ۴۱۴

 

 

به هر کس می‌رسید ابتدا سلام می‌داد

از جمله خلق و خوی آن حضرت آن بود كه به هر كس می‌رسيد، ابتدا سلام می‌داد و هر كه درباره حاجتی حرف می‌زد، با او می‌ايستاد تا اين كه طرف منصرف می‌شد. دست خود را از كسی كه دستش را می‌گرفت رها نمی‌كرد تا وقتی كه طرف دستش را می‌كشيد.»

 

📚منبع

معانی، شیخ صدوق، ص ۸۰

 

Template Design:Dima Group