فضیلت شب جمعه

فضیلت شب جمعه

 

ندای خدا در هر شب جمعه

از امام باقر (عليه‌السّلام) روايت شده است كه فرمود:

ذات اقدس الهى هر شب جمعه از اول تا آخر شب اين گونه ندا مى‏‌دهد:

«آيا بنده مؤمنى نيست كه تا قبل از صبح مرا براى دين يا دنيايش بخواند تا من اجابتش كنم؟

آيا بنده مؤمنی نيست كه تا قبل از صبح از گناهانش توبه كند و برگردد و من نيز رحمت و مغفرتم را برگردانم؟

آيا بنده مؤمنى نيست كه روزيش تنگ شده باشد و تا قبل از فجر، از من بخواهد آن را زياد كنم و من هم حاجتش را برآورده روزيش را زياد و وسيع گردانم؟

آيا بنده مؤمن مريضى نيست كه تا قبل از طلوع فجر از من بخواهد كه شفايش بدهم و من هم او را عافيت و تندرستى عطا نمايم؟  آيا بنده زندانى گرفتارى نيست كه از من بخواهد از زندان آزادش كنم و من نيز آزادش گردانم؟

آيا بنده مؤمن مظلومى نيست كه تا قبل از صبح از من بخواهد حقش را از ظالم بستانم و من نيز او را يارى كرده حقش را برگردانم؟»

آنگاه حضرت فرمود: «همين طور ذات اقدس الهى ندا مى‌‏دهد تا صبح شود.»

 

 

📚منبع
عدة‌الداعی، ابن فهد حلی

 

 

سرّ تأکید یاد کردن مصائب امام حسین(ع) در شب و روز جمعه

شاید سرّ تأکید در تذکر اهل بیت از عصر پنجشنبه تا آخر روز جمعه نیز گرفتاری خامس آل عبا-ارواحنا فداه- و شدت ابتلای اهل بیت در این وقت بوده باشد و کیفیت آن به روایت شیخ مفید در ارشاد چنین است که:

شمر ملعون از کوفه نامه آورد از برای عمر سعد زندیق که اگر تسلیم شدند حسین و اصحاب او و فرود آمدند بر حکم من؛ ایشان را سالم به نزد من بفرست و اگر نه با ایشان مقاتله کن تا ایشان را بکشی و مثله کنی و اسب بر پشت و سینه حسین(ع) بدوانی.

پس اگر اطاعت کردی ما را، تو را جزای نیکو خواهیم داد و اگر نه واگذار سرداری لشکر ما را به شمر که او از جانب ما مامور است.(۱)

پس عمر سعد(لعنةالله) در وقت عصر روز پنجشنبه نهم محرم ندا کرد: یا خیل الله! ارکبی و ابشری بالجنه (۲) و با لشکر شقاوت اثر که به روایت ابن شهر آشوب بیست و پنج هزار بودند(۳) سوار شد روی به خیام با احتشام آن امام انام(ع) رفتند.

 

📚منبع
کبریت احمر، اهمیت نماز جمعه، محمد باقر بیرجندی، ص ۶۰۶
(۱) ارشاد، شیخ مفید، ج ۲، ص ۱۳۰
(۲) همان، ج۲، ص ۱۳۱
(۳) مناقب، ابن شهر آشوب، ج ۴، ص۹۸

Template Design:Dima Group