فضائل امام زمان(عج)

فضائل امام زمان(عج)

 

نصّ خداى تعالى بر امامت و قیام صاحب الزمان(عج)

خدای تعالی در معراج به پیامبر(ص) فرمود:

«من پس از تو علمت را به علی ابن ابی طالب دادم و او را وزير و جانشين پس از تو بر اهل و امّتت قرار دادم، به خاطر قصد خود كه هر كه او را دوست بدارد به بهشت درآورم و مبغوض و دشمن و منكر ولايت او را پس از تو به بهشت داخل نمى‌سازم.»

«پس كسى كه بغض او را داشته باشد بغض تو را داراست و كسى كه بغض تو را داشته باشد بغض مرا داراست و كسى كه او را دشمن بدارد تو را دشمن داشته‌است و كسى كه با تو دشمنى كند با من دشمنى كرده‌است و كسى كه او را دوست بدارد تو را دوست داشته‌است و كسى كه تو را دوست داشته‌باشد مرا دوست داشته‌است و اين فضيلت را براى او قرار دادم.»

«و بر تو نيز عطا كردم كه از صلب او يازده مهدى خارج سازم كه همه آنها از ذرّيّه تو از فرزندان بكر بتول خواهد بود و آخرين ايشان كسى‌است كه عيسى بن مريم پشت سر او نماز مى‌خواند و زمين را از عدل آكنده سازد، همچنان كه از ظلم و جور پر شده‌باشد، به واسطه او نجات مى‌دهم و از هلاكت باز مى‌دارم و هدايت مى‌كنم و از ضلالت جلوگيرى مى‌كنم و به واسطه او كوران را بينا و بيماران را شفا خواهم داد.»

پیامبراکرم(ص)گفت: «الهى و سيّدى! آن چه كس خواهد بود؟»
خداى تعالى وحى فرمود:

«آنگاه كه علم برداشته شود و جهل آشكار گردد، قاريان فراوان شوند و عمل به قرآن اندک شود و كشتار فراوان گردد و فقهاى هادى اندک و فقهاى گمراهى و خائنان و شعراء افزون شوند و امّت تو قبورشان را مسجد كنند، قرآنها زيور و مساجد زينت شود و جور و فساد افزون گردد و منكر آشكار شده و امّتت بدان فرمان دهند و از معروف باز دارند و مردان به مردان اكتفا كنند و زنان با زنان در آميزند و اميران كافر شوند و اولياى آنها فاجر و يارانشان ظالم و انديشمندان آنها فاسق گردند آنگاه یکی از فرزندان حسین بن علی قیام کند.»

 

📚منبع
کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، ص ۴۷۰

 

 

روايت پيامبر اكرم(ص) در مورد حضرت مهدی(عج)

پیامبر(ص)درباره قائم امتش فرمود:

«ايشان را دوست نمى‌دارد مگر كسى كه ولادتش پاكيزه باشد و كينه آنها را به دل نمى‌گيرد مگر كسى كه ولادتش ناپاك باشد، و با ايشان موالات نكند مگر مؤمن و معادات نكند مگر كافر، كسى كه يكى از آنان را انكار كند مرا انكار كرده‌است و كسى كه مرا انكار كند خدا را انكار كرده‌است و هر كس از روى عناد با يكى از ايشان مخالفت ورزد با من مخالفت كرده‌است و كسى كه با من مخالفت كند با خداى تعالى مخالفت ورزيده‌است، زيرا طاعت ايشان، طاعت من و طاعت من، طاعت خداست.»

 

📚منبع
کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، ص٤٩٣ نقل با تلخیص

 

 

اخبار اميرالمؤمنين(ع) از غيبت امام زمان(عج)

اصبغ بن نباته گويد: بر اميرالمؤمنين عليه‌السّلام وارد شدم و ديدم در انديشه فرو رفته و با انگشت بر زمين خطّ مى‌كشد، گفتم اى اميرالمؤمنين چرا شما را انديشناك مى‌بينم و چرا بر زمين خط مى‌كشيد؟ آيا به زمين و خلافت در آن رغبتى داريد؟

فرمود:«لا و اللَّه، نه به آن و نه به دنيا هيچ روزى رغبتى نداشته‌ام و ليكن در مولودى انديشه مى‌كنم كه از سلاله من و فرزند من است او مهدىّ است و زمين را پر از عدل و داد مى‌سازد، همان‌گونه كه پر از ظلم و جور شده باشد، او را غيبت و حيرتى‌است كه اقوامى در آن گمراه شده و اقوامى ديگر در آن هدايت يابند.»

گفتم: اى اميرالمؤمنين! چنين چيزى واقع خواهد شد؟
فرمود: «آرى، همان‌گونه كه او آفريده شده داراى غيبت نيز خواهد بود، تو از كجا اين امر را مى‌دانى؟ اى اصبغ! آنها بهترين اين امّت به همراه نيكان اين عترت خواهند بود.»

گفتم: بعد از آن چه خواهد شد؟ فرمود: «سپس خداوند هر چه بخواهد كند كه او را ارادت و غايات و نهاياتى است.»

 

📚منبع
کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، ص ۵۴۰

 

 

روایت زراره از امام صادق(ع) در مورد شناخت امام زمان(عج)

حضرت صادق علیه السلام فرمودند: «نداكننده‌اى قائم عليه‌السّلام را به نام مى‌خواند.»
گفتم: نداى خاصّ است يا نداى عامّ؟
فرمود: «نداى عامّ است و هر ملّتى به زبان خود آن را مى‌شنود.»

گفتم: پس چه كسى با او مخالفت مى‌كند در حالى كه او را به نام مى‌خوانند؟
فرمود: «ابليس آنان را رها نمى‌كند و در آخر شب ندا مى‌كند و مردم را به شكّ وا مى‌دارد.»

 

📚منبع
کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، ج۲، ص۵۵۷

 

 

سخن امام صادق(ع) درباره یاران امام مهدی(عج)

امام صادق علیه‌السلام:
«هر کس دوست می‌دارد از یاران حضرت قائم علیه‌السلام باشد باید که منتظر باشد و در این حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار نماید، در حالی که منتظر است، پس چنانچه بمیرد و پس از مردنش قائم علیه‌السلام به پاخیزد، پاداش او همچون پاداش کسی خواهد بود که آن حضرت را درک کرده‌است، پس کوشش کنید و در انتظار بمانید، گوارا باد بر شما [این اجر] ای گروه مشمول رحمت خداوند!»

 

📚منبع
الغیبه، نعمانی، ص۲۰۰

 

 

 اصحاب مهدی علیه‌السلام همگی جوان هستند

حکیم بن سعد از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل می‌کند که حضرت فرمودند: «اصحاب مهدی علیه‌السلام همگی جوان هستند و پیر در میانشان نیست، مگر به اندازه سرمه چشم و به اندازه نمک زاد و توشه، و کمترین زاد وتوشه سفر، نمک است.»

 

📚منبع
الغیبة، شیخ طوسی، ترجمه مجتبی عزیزی، ص۷۹۳

 

 

دیدار صاحب الزمان(عج)

عبد اللَّه بن جعفر گويد: از محمّد بن عثمان عمرى پرسيدم: آيا صاحب الأمر را ديدى؟ گفت: آرى و آخرين ديدار نزد بيت اللَّه الحرام بود و مى‌گفت: بار الها! آنچه به من وعده فرموده‌اى برآور.»

عبد اللَّه بن جعفر گويد: از محمّد بن عثمان عمرى شنيدم كه مى‌گفت: او- صلوات اللَّه عليه- را ديدم كه در مستجار به پرده‌هاى كعبه آويخته بود و مى‌گفت: «بار الها! از دشمنان من انتقام بگیر.»

 

📚منبع
کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، ج۲، ص۱۷۱،۱۷۲

 

 

بشارت به مهدی صاحب الزمان(عج)

پیامبر خدا(ص) فرمودند: «شما را به مهدی بشارت می‌دهم. میان امّتم برانگیخته می‌شود، هنگامی که اختلاف و زلزله فراوان شود. او زمین را از عدل و داد پر می‌کند، همان گونه که از ظلم و ستم پر شده است. ساکنان آسمان و زمین از او راضی می‌شوند.»

 

📚منبع
الغیبه، شیخ طوسی، ص ۱۷۸، ح ۱۳۶

 

 

ریشه‌کن کردن فقر

شنیدم که امام صادق(ع) فرمودند: «قائم ما، هنگامی‌که قیام کند، زمین به نور پروردگارش روشن می‌شود و زمین، گنج‌هایش را آشکار می‌کند، تا آن جا که مردم، آن گنج‌ها را روی زمین می‌بینند و برخی از شما در پی کسی هستند که با رساندن مالی به او، حق خویشاوندی را ادا کند و زکاتش را از او بپذیرد ولی کسی را نمی‌یابد که از او بپذیرد.

مردم با آنچه خداوند از فضل خویش، روزی‌شان کرده‌است، بی‌نیاز از چیزهای دیگر شده‌اند.»

 

📚منبع
الإرشاد، شیخ مفید، ج ۲، ص ۳۸۱

 

 

شبیه‌ترینِ مردم به پیامبر خدا(ص)

پیامبر خدا(ص) فرمودند: «قائم، از فرزندان من است. نام او نام من، کنیۀ او کنیۀ من، اخلاق او اخلاق من و شیوۀ او شیوۀ من است.
مردم را به دین و آیین من وا می‌دارد و آنها را به کتاب خدایم عز و جل فرا می‌خواند.»

 

📚 منبع
کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، ص ۴۱۱، ح ۶

 

Template Design:Dima Group