شرح دعای روز سی‌ام ماه مبارک رمضان

شرح دعای روز سی‌ام ماه مبارک رمضان

 

دعای روز سی‌ام ماه مبارک رمضان 

اللهمّ اجْعَلْ صيامي فيهِ بالشّكْرِ و القَبولِ علي ما تَرْضاهُ و يَرْضاهُ الرّسولُ مُحْكَمَةً فُروعُهُ بالأُصُولِ بِحقّ سَيّدِنا محمَدٍ و آلهِ الطّاهِرين و الحمدُ للهِ ربّ العالمين.

خداوندا در اين روز روزه مرا با جزای خير و مقبول حضرتت آن‌گونه قرار ده که مورد پسند خود و رسولت واقع گردد و فروع آن را به واسطه اصول آن – که ايمان و توجه به توست- محکم گردان به حق آقای ما محمد و خاندان پاكش و ستايش خدای را که پروردگار عالميان است.

 

شرح دعای روز سی‌ام

ميهمان ضيافت الهی در آخرين نجواهای خود با خداوند سبحان در دعای اين روز زمزمه می‌کند بار خدايا روزه ماه رمضان مرا مورد شكر و قبول و مطابق با رضايت خود و رسول خود(ص) قرا بده.

آری، در دعای آخرين روز ماه مبارك رمضان از خداوند متعال می‌خواهيم كه روزه ما را قبول فرمايد و آن را مورد قدردانی خويش قرار دهد ولی مهم اين‌است كه بايد اين روزه مورد رضايت خدا و رضايت رسول خدا(ص) باشد تا قبول شود و مورد تشكر قرار گيرد.

در شرح ادعيه روزهای قبل اشاره شد كه رضايت خداوند از چه ميزان اهميتی برخوردار است بطوری که رضايت خداوند شرط قبولی طاعات و عبادات است.

قرآن كريم وقتی به توصيف حال اهل ايمان و عمل می‌پردازد می‌فرمايد: «رَضِيَ اللهُ عَنْهُم وَ رَضُوا عَنه؛ خداوند از آنان راضی و خشنود می‌باشد و آنان نيز از خدا راضی و خشنود هستند.» (سوره مبارکه بينه، آيه8) نگاه قرآن كريم به بحث رضايت و خشنودی خداوند نگاهی دو جانبه است. يعنی هرگاه خداوند از بنده‌ای راضی باشد آن بنده هم قطعاً از خداوند و پاداش‌های او راضی و خشنود است.

در آيات آخر سوره مبارك فجر به اين مهم اشاره شده‌است كه: «ارْجِعي الي رَبِكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً؛ به سوی پروردگارت باز گرد در حالی‌كه از او خشنودی و او نيز از تو خشنود است.» (سوره مبارکه فجر، آيه 28) قرآن در ميان تمام پاداش‌هايی‌كه انسان در قبال ايمان و انجام اعمال صالح در آخرت دريافت می‌كند، خشنودی خداوند را بالاترين پاداش‌می‌داند.

و با عبارت «وَ رِضْوانٌ مِنَ اللهِ اَكْبَر؛ و خشنودی خداوند از همه بالاتر است.» (سوره مبارکه توبه، آيه 72) نشان می‌دهد كه بالاترين پاداش مؤمن در سرای آخرت مشاهده رضايت و خشنودی خداوند يكتاست. يعنی همين موضوعی كه در دعای روز سی‌ام از خداوند مسألت می‌كنيم كه روزه‌های ماه مبارك رمضان ما را مورد رضايت و خشنودی خودش قرار دهد. آری، اين بالاترين پاداش روزه است.

در اين دعا همچنين از خدا می‌خواهيم كه روزه ما طبق خشنودی و پسند رسول خدا(ص) نيز باشد. مسأله‌ای که نبايد مورد غفلت قرار دهيم يعنی رضايت آل الله(ع) و در رأس آنان وجود مكرم رسول گرامی اسلام(ص) همان رضايت خداوند است و چيزی جدای از آن نيست. در روايی چنين آمده‌است كه: «رِضَي اللهِ رِضانا اَهْلَ البَيْتِ؛ خشنودی خداوند در خشنودی خانواده پيامبر(ص) است.» (بحارالانوار، ج44، ص366)

لذا اگر اعمال عبادی، مورد رضايت پيامبر بزرگوار اسلام(ص) قرار بگيرد در حقيقت رضايت خداوند شامل حال ما گرديده‌است.
در اين‌جا ذکر اين نکته ضروری است که بايد تلاش كنيم نه تنها روزه، بلكه تمامی اعمال عبادی و حتی غيرعبادی ما در مسير كسب رضايت و خشنودی حضرت حق جلَ و علا باشد تا در دنيا و آخرت صاحبِ زندگی گوارا باشيم.

در حديث معراج آمده‌است: «ای محمد! آيا می‌دانی كدام زندگی گواراتر و كدام حيات ماندنی‌تر است؟» عرض كرد: «بار خدايا! نَه.» فرمود: «اما زندگی گوارا آن زندگی‌ای است كه صاحبِ آن از ياد من خسته نشود و نعمت مرا از ياد نبَرد و به حقِ من نادان نباشد و شب و روزش در پی بدست‌آوردن خشنودی من می‌باشد.» (ارشادالقلوب، ص204)

پيامبر اکرم(ص) در يک بيان نورانی فرمودند: «دنيا و هر آن چه در آن‌است ملعون است مگر آن‌چه به واسطه آن خشنودی خدا طلب شود.»
و كلام آخر اينکه از حضرت حق مسألت می‌نمائيم كه اعمال ما را در ماه مبارك رمضان مورد پسند و رضايت خود و رسولش قرار دهد و از ما به واسطه روزه‌داری اين ماه راضی و خشنود شود كه اين خود بالاترين پاداش ماست.

 

📚منبع

برگرفته از کتاب تا آسمان، دکتر حسین محمدی‌فام

 

Template Design:Dima Group